Из записките на една несбъдната добра домакиня

или

Експресно привеждане на къщата в ред за по-малко от 30 минути

(Когато майка ми прочете статията, доволно каза, ‘Браво! Добре съм те научила!’
Когато мъжът ми прочете статията, се оцъкли ужасен: ‘Под това твоето име ли ще пише?!’)

Получавате обаждане, че ви идват гости. Домът ви изглежда така, все едно е минал средно силен ураган, нанесъл значителни поражения. Имате по-малко от 30 минути. Можете или да излъжете, че внезапно сте заминали извън града (особено глупаво, ако са ви хванали на домашния телефон) или да приведете в изпълнение практичният план за Експресно Привеждане на Къщата в Ред.

1. Почистване

Ако по пода се търкалят валма прах като в Дивия запад, примесени с всякакви боклуци, части от играчки и остатъци от няколко вечери, то не можете да се разминете без почистване.

Трик: Минете с прахосмукачка/метла само там, където се вижда. Забравете за чистене под килимите и под диваните – кой ще надникне там?! Ако няма видими петна, прескочете миенето на пода; ако не може – измийте само там, където попада погледът.

Време: 5 минути

2. Бърсане на прах

По секциите и мебелите лежи дебел слой прах, на места разписан с ‘Аз бях тук!’ плюс дата отпреди два месеца? Няма страшно.

Трик: Както и в горната точка – бършете прах само там, където има опасност да бъде видян. Без угризения пропуснете най-горните лавици и вдигането на предметите, за да бършете отдолу. Ако нямате, сега е времето да се сдобиете с една от онези бърсалки за прах, които са с пера – те успешно забърсват или поне разсейват праха равномерно, без да оставят следи след себе си.

Време: 2 минути

3. Баня и тоалетна

Без тях не можете да се разминете – неизбежно някой ще поиска да ги използва, а вие надали искате да ги стреснете с безобразния им вид.

Трик: Пропуснете банята, съсредоточете се на тоалетната. Препарат, бързо почистване, готово. Не се старайте всичко да блести – няма време за това. Достатъчно е да е чисто наглед и гостите да не се притесняват да ползват тоалетната от страх да не лепнат някоя незнайна на науката ужасяваща болест. Ако ви остане минутка, повторете процедурата само с мивката в банята.

Време: 5 минути

4. Кухнята

Ако кухнята ви е като моята, то там е страшно да надникне човек. Определено трябва да вземете мерки, за да не плашите хората с по-слаби сърца.

Трик: Всички дребни неща, натрупани по плота, съберете в голяма купа или кутия, която заврете на някое недостъпно за любопитни носове място. Ще я разтребвате после. Почистете печката – само отвън, където се вижда – и плота, както и мивката. Няма време за миене на чинии – сложете ги в найлонова торбичка и ги приберете в някой шкаф. Всякакви тенджери, тигани и тави, които не са на мястото си, струпайте във фурната и затворете вратичката. Това е достатъчно да придаде горе-долу разтребен вид на кухнята. Преминете на следващата точка.

Време: 5 минути

5. Спалнята

Макар рядко, има опасност някой да се заблуди случайно или нарочно и да влезе там. За да не ви разнасят с месеци после, вземете спешни мерки да я приведете в ред (поне на пръв поглед).

Трик: Всички дрехи, натрупани по леглото, столовете и мебелите, съберете на наръч и бутнете в гардероба. Няма време за сгъване! Това ще направите след като си тръгнат гостите. Изпънете горе-долу завивките и покрийте с шалте или кувертюра. Ако нямате – крайно време е да се сдобиете! – ползвайте голямо одеало. Ако имате бебешка кошара и не се очаква бебето да спи там, докато гостите са у вас – ползвайте я за склад, а всичко нахвърляно вътре, покрийте с одеало – високите й стени надеждно прикриват съдържанието й.

Време: 3 минути

6. Тайната на заключената стая

Всяка стая, която не може да бъде приведена привидно в ред за по-малко от 5 минути, следва да има ключ, който да завъртите и ‘загубите’, докато не приключи гостуването.

Време: 0 минути

7. Под леглото

Във всеки дом има куп места, където могат успешно да бъдат скрити много неща, които не бива да попадат пред погледа на посетители. Използвайте ги!

Трик: Едно чудесно място е под леглата – смело бутайте там дрехи, играчки, книги и всичко разхвърляно, което може без риск от счупване да бъде наритано отдолу. Леглата покрийте с гореспоменатата кувертюра или одеало, които да висят до пода и да скриват разтурията отдолу.

Време: 1 минута

8. Скришни места

Използвайте въображението си и прибирайте всякакви неща, които не са на мястото си на скришно и далеч от чужди погледи. Такива са: печката, пералнята, чекмеджетата на фризера или вътре в камерата, зад секциите и т.н. После ще ви вземе време да ги намерите и разхвърляте както преди, но вие друго не сте и очаквали.

Време: 3 минути

9. Магията на здравото тиксо

Няма почти нищо счупено, което да не може да бъде експресно поправено с малко здраво тиксо. Счупени вратички на шкафове, гореспоменатите печка, пералня и фризер (вече натъпкани) здраво залепете с тиксо така, че да не могат да бъдат случайно отворени и да покажат съдържанието си.

Време: 2 минути

10. Детските играчки

Във всяка къща с дете обичайно има несметни количества играчки, които се търкалят навсякъде, особено в ден, когато ненадейно идват посетители, а време за подреждането им няма.

Трик: Снабдете се с голям кош. Минете с него по всички стаи и хвърляйте вътре всички играчки. След това сложете в някой ъгъл и покрийте с подходяща кърпа.

Забележка: избягвайте да слагате в коша с играчки чорапи, обувки, бельо и други неща, защото е много вероятно докато гостите са у вас, детето ви да реши да вземе играчка от там и пред погледа да лъснат нежелани детайли.

Време: 2 минути

11. Терасата

Ако имате тераса – следва да я използвате! Тя е чудесно място за временно съхранение на всякакви неща.

Трик: Снабдете се със средно голям кашон, в който да можете при нужда да нахвърляте неща, които не искате да бъдат на показ, и заточете на терасата (здраво облепен с тиксо).

Време: 1 минута

12. Освежете дома!

В една къща единствената приемлива миризма е тази на свежо, чисто и евентуално – на прясно изпечени курабийки. Вие курабийки не сте имали време да направите (а и в печката има тави, тигани и тенджери, надеждно складирани далеч от чужд поглед), затова се съсредоточете върху първите две.

Трик: Разбира се, най-напред отворете широко прозорците – чистият въздух е винаги добре дошъл. Винаги имайте у дома си шише-пулверизатор с вода, в което добавете няколко капки ароматно масло – за предпочитане лимон, но ако нямате, всякакво върши работа, включително няколко пръсвания от свеж парфюм. Ако нямате такива под ръка, с чиста съвест сложете малко препарат за почистване с добра миризма и пръснете на стратегически места (здравият разум подсказва да избягвате мебели, тъкани и килими). Домът ви веднага започва да ухае като след основно почистване!

Време: 1 минута

13. Вариант 2: Мега Експресно Подреждане при очаквани гости след по-малко от 10-15 минути.

Трик: Пропускате чистенето, бърсането на прах, подреждане и чистене на кухнята и спалните; съсредоточавате се на тоалетната, събирането на детските играчки и дрехи (особено ако са долно бельо) и бързо скриване на тайни места на най-неподходящите вещи, като не пропуснете да освежите дома накрая.

Време: общо 11 минути

14. Готово!

Поздравления – къщата ви има човешки вид! Измийте се, срешете се и си придайте спокоен вид, все едно не сте прекарали последния половин час в бясно търчане напред-назад.

По-късно ще се наложи да прекарате поне два-три часа в контролиране на щетите, но за това ще мислите после. Наслаждавайте се на компанията на гостите в току-що подредената си къща.

Забележка:

* Ако вече знаехте поне 8 от тези съвети, то вие очевидно нямате нужда от тях.

* Ако сте се потресли от поне 4 от тези съвети, не идвайте у дома.

Автор: Бу, публикувана в сп. ‘Кенгуру’ 2008

21 responses to “Из записките на една несбъдната добра домакиня

  1. Чета и ме изяждат угризения …..

  2. А защо? Аз малко се засрамих от себе си, като видях с каква лекота мога да съставя подобен наръчник (и други, и други…), но когато мама ми каза горното, веднага ми минаха угризенията 😀

  3. Бу, първо поздравления за блога. Създала си едно уютно и приятно публично лично пространство, заредено с позитивно настроение. Продължавай все така!
    Определено при мен по-често важи план В – мега експресно подреждане. Всеки път, когато чистя основно (веднъж-два пъти в годината, но да не се разчува), тайно се надявам всичките ми познати случайно да се изсипят и да видят колко подердено може да бъде. Ако не се сетят ги каня. А в случай че ме изненадат съвсем неподготвена (по правило), се извинявам, че съм не съм Господ, та да приведа хаоса в ред.

  4. Sorry за грешките….пусто бързане!

  5. Ели, мерси 😀 Както се вижда, писаното е от личен опит, та съвсем не си сама…

  6. При мен е често явление „Експресно Привеждане на Къщата в Ред“.
    Мога да добавя- найлонови торби. Бухат се излишъци вътре и след това в шкафове със свободно местенце. Организиран хаос – така когато решиш да подреждаш след гостите само вадиш торбите и редиш/ или изсипваш просто 🙂

    Понякога се случват и конфузни ситуации и тиксото и ключа са чудесни идеи (мерси за което).
    Роднина се изсипва на гости. Аз привеждам Вариант 1 за ЕПКР. Мръсните чинии в съдомиялната… Жената реши да ми разгледа пустата съдомиялна…
    Друг момент – тъпча всичко излишно в килера. В резултат ха отвориш вратата му, ха са те зарили една камара глупости. Аз доволна с подреден дом посрещам гости… докато хлапето на гостите не реши да види какво има зад тази врата (на килера).

  7. 😀 Jes, да! За съдомиялната машина съм чувала идеята, но не се сетих, че нямам такава 🙂

  8. Хехе, олекна ми като прочетох всичко това!
    Много често ми се случва да ползвам и двата варианта, а ако ме изненадат съвсем, се оправдавам че с малки деца е така…
    Всъщност, как бихме могли да сме изрядни домакини, при условие че отделяме толкова много време на компютъра…

  9. Аз, като майка на две деца с малка разлика, често съм попадала в ситуация, в която къщата трябва да се подреди за пред хора ,респ. гости.
    Обикновено гостите у нас са поканени от мъжа ми и за това той следва да бъде наказан. И така, прахосмукачката и парцала за бърсане на прах се зачисляват на виновника, докато аз се вихря в кухнята. Защото, съгласете се, че тези гости все пак ще искат и да хапнат. Какво значение има, че ще им сервирам манджата от снощи леко претоплена и украсена с малко магданоз или копър?! (винаги придават свеж вид, макар че са гадни за ядене)
    Когато децата бяха по-малки никога не прибирах прахосмукачката. За Бога ,не защото чистех постоянно. Просто винаги имаше нужда да се изчисти, а често идваха ненадейно някои заблудени роднинин и приятели, за да видят децата. И така, в момента, в който влезнат у нас виждат прахосмукачката, а аз смутено се оправдавам, че тъкмо щях да чистя и „ей на, вие дойдохте.“Случвало се е да ми помогнат с чистенето.
    Ех ,май съм позабравила такива трикове от както порастнаха дечинята!
    Дали не е време да си припомня какво беше?!

  10. Pingback: Асоциация на Анонимните Мръсници* « Царството на Бу

  11. Аз като правя основно почистване действам по план А, а за пред гости по план Б… 😉 Много се успокоих като видях колко много жени са така…

  12. С мъжа ми владеем ЕПКР до съвършенство 😉 Това са от малкото случаи, в които се включва равностойно и влага всичките си усилия – просто иначе ще му е неудобно пред приятелите. А след приключване на операцията – хвърля един удовлетворен поглед из „подредения и почистен“ дом и заключава „Трябва по-често да каним гости!“ 😀
    Ели, това с желанието всички познати да минат през къщи след основно почистване май е общовалидно.

  13. Изключително полезна статия, Бу!
    Определено вече винаги, когато се стигне до чистене, ще се ръководя по нея!

  14. и ако на това може да се каже ред

  15. Научих доста полезни неща…
    🙂

  16. И аз научих доста полезни неща,ама ако ставаше толкова лесно!

  17. Определено е добро. Не знам има ли истински добри домакини, или всички сме само несбъднати 🙂
    Но виж това с водата с нещо ароматизиращо е страхотна идея, още не ми беше хрумнала. 🙂 Особено актуална е ако имаш и котка, от която остават известни миризми да витаят из къщата. 🙂

  18. Бу,страшен тендем сте с мъжа ти!Аз имам голям стенен гардероб в коридора на тясната гарсониерка,който има чудесното свойство да побира огромен куп неподредени изпрани дрехи.Пера ги,но не обичам да ги подреждам!Пиши ме и мен в редиците на несбъднатите добри домакини!

  19. Всичко хубаво. И аз не съм от чистофайниците, ама мръсни чинии в мивката, прах два пръста по шкафовете и изпрани, но не сгънати/изгладени дрехи просто не мога да понасям.

    По-скоро не бих сготвила, но бих изчистила.

  20. хахахаха… това е точно като у дома!!!

  21. когато големият ми син ме види да хвърча из стаите и да чистя като луда, винаги идва и кротко ме пита „мамо, гости ли чакаме?“ 🙂 та, така…

Вашият коментар

