Ши Шарка!

Мая е варицелена. Без температура, без нищо – онзи ден я взех от градина в отлично настроение, опъпчена тук-там и до вечерта нямаше никакво съмнение, че е шарка. Градината им е под карантина вече над два месеца – всички са контактни и едно по едно се разболяват. Празникът за 8 март ще отиде някъде през юни (не разбирам защо не го празнуват – всички са контактни така или иначе…)

Рано тази сутрин се вкарах във филм. Аз, майка ми и сестра ми сме карали варицела някога си; сестра ми обаче чака бебе до 2 седмици, майка ми отива при нея, а е контактувала с детето. Дали няма да навредим на неродения племенник? След като прекарах няколко нервни минути в ровене на нета по ‘варицела+бременност’, откъдето разбрах какви рискове крие варицелата за бременните, неродените и новородените бебета, не разбрах кой знае какво, което да ми е от полза. Единствено се панирах все повече и повече, като четях симптоми, усложнения и проблеми.

В крайна сметка реших да не се занимавам с глупости и се обадих на дежурните епидемиолози от ХЕИ-РИОКОЗ, за да си задам въпроса. От там много любезно и категорично ми казаха, че заразата се предава само и единствено от болни на неболедували, т.е. човек, който е бил в контакт, но е прекарал шарката и има имунитет, не може да пренесе заразата.

Вече съм много по-спокойна за неродения Мартин. Сега единствено остава да разгадая защо детето има пъпки, а аз съм тази, която се дръгне неудържимо вече трети ден.

8 responses to “Ши Шарка!

  1. Пожелавам на Мая да оздравява бързо!
    Само я пази да не се разчесва…
    Голямото ми дете я прекара леко на 2 години и 3 месеца – имаше малко пъпки.Лекарката предположи, че е алергия, излизахме и навън. После разбрах, че в градината е имало варицела.
    За племенника също не се притеснявай – сестра ти има имунитет.
    С най- добри пожелания!

  2. Благодаря, Милли 🙂
    Уж я пазя да не се чеше – достатъчно е голяма да разбира защо не трябва, но все пак, дете…няма-няма и почне несъзнателно да се чеше.

  3. Споко, шарката е опасна до трети месец на бременността

  4. Аз знам, че и непосредствено преди раждането е опасно, но ако майката се разболее, а в случая тя има имунитет. Също ме съмнява дали заразата може да се предава от контактен, но не болен човек (майка ви). Някой лекар каза ли нещо, че ми е любопитно?
    Бързо оздравяване на Мая и хубаво раждане на сестра ти!

  5. Василена, казаха лекари – за по-сигурно реших да питам най-компетентните, епидемиолозите в РИОКОЗ 🙂
    Та те казаха, че заразата (която впрочем се предава само по въздушно-капков път или вътреутробно) може да се предаде само от болен.

    Човек, който веднъж е преболедувал, има доживотен имунитет и дори да е в контакт с болен, не пренася вируса.

    Също четох, че бебетата, родени от майки, боледували някога от варицела (и имащи имунитет, съответно) през първите няколко месеца не се разболяват, докато получават антитела от майката. От друго изследване, за хепатит С, което публикувах скоро, става ясно, че бебетата губят антителата за хеп.С между три до 28 месеца след раждането си, т.е. ако това е валидно за всички антитела от майката, минава време, което дава възможност на организма им да събере някакви сили, преди да започне да се бори сам.

  6. Хубаво местенце, Бу:).

    Вирусът като такъв не може да се размножава без да ползва чужди клетки (няма свои), а понеже преболедувалият не може да му стане отново приемник, няма ка да му ползва клетките. Извън него пък има много кратък живот.

    А иначе в преболедувалия след години може да се прояви като херпес-зостер.

    Бързо оздравяване на Мая!

  7. Здравей Бу,
    има и още нещо, което съм виждала с очите си и мисля, че е успокоително във вашия случай.
    Когато племенникът ми бе току-що изписан от болница – на 3-4 дни, на гости дойдоха братовчедите му, без да знаят, че до вечерта, бидейки у тях, ще се разболеят от шарка. Разболя се бащата на бебето и още куп възрастни хора покрай тях, но не и бебето. Мисля, че „флората и фауната“ на децата е твърде различна от тази на възрастните и това е вероятна причина някои зарази да не се предават толкова лесно на децата. /може и да греша и да казах пълна глупост, ама… :)/
    Вярвам, че с нероденото бебе всичко е наред!
    Оздравявайте! 🙂

  8. Бу, преди няколко месеца мъжът ми се разболя от варицела. Аз съм я прекарала като дете и ме подмина, но очаквах детето да се зарази. Да но не стана. На консултацията споменах на лекарката, че таткото е боледувал скоро защото ни предстоеше ваксина. Тя огледа Емо и като не откри наченки на пъпки (3 седмици след като таткото се разболя) ме попита дали все още кърмя. Това било единствения начин детето да не се зарази – чрез кърмата съм му предала необходимите антитела.
    Честит ти племеник, с пожелание да расте здрав, щастлив и да ви носи много радост. Вярвам, че при всички положения ще му се размине варицелата 🙂

Вашият коментар

