Децата имат право на детство

Децата имат право на детство!
Ако подкрепяте правото на децата да тръгнат на училище от 7 години и само по желание на родителя от 6, подпишете петицията:

http://www.bgpetition.com/first-grade_6_years_old/index.html

Преди 23 години братовчедка ми, с която сме набори, тръгна на училище – от 6 годишните. Ако помните, тогава имаше силна кампания децата да тръгват в първи клас от тази възраст. Пращаше ми писма (тогава живеехме в Либия), в които ми задаваше сложни математически задачи – 2+1=?, които ме изумяваха и пишеше, как помага на леля ми с ‘прахосмучката’.

Майка ми беше непреклонна, че ще започна първи клас от 7. Аз бях с разбито сърце, но всичките ми вопли, че ‘братовчедка ми се учи да смята, а аз ще си остана простааа!’, не дадоха ефект. Когато бях на 6, ми се виждаше много важно да тръгна на училище заедно с голяма част от наборите си. Знаех да чета и пишех печатно (Но не и да смятам. Таблицата за умножение във втори клас почти ме довърши) и в нощта срещу първия учебен ден от нетърпение и радост спах с чантата на гърба. Въпреки това, тръгнах на училище от 7, завърших езиковата на 19. Имах една допълнителна година детство.

Сега, въпреки няколкото не особено успешни подобни експерименти, за пореден път се обсъжда децата да тръгват на училище от шест години. И забележете – не по желание на родителите, както е сега – който иска чак толкова, да си запише детето на училище от 6. Обмисля се първи клас да стане задължителен за шестгодишните.

Най-очевидният извод, който може да направи човек е, че това е нескопосан опит да се премахнат подготвителните групи в градините с цел да се освободят места за повече деца, вместо съвсем логичният избор да се разкрият нови групи (например – в множеството затворени детски градини и ясли, голяма част от които стоят пустеещи).

Поредното безумие на властимащите – половинчати, недомислени решения, които ще са в ущърб на хилядите деца, които на 6 ще бъдат метнати направо в училище. Доводи като „по света тръгват от 5” са просто глупави. По света децата на 5, 6, че и 7 ходят на училище, което по същество си е детска градина – с игри и занимания, съобразени с възрастта им. Тук в 1 и 2 клас се дават домашни, които поради трудността им децата изпълняват най-често с родителска помощ и се пишат оценки.

Ето няколко начални училища по света. Те изглеждат като детските градини у нас. Разликата във вида и заниманията в чуждите и нашите училища е очевидна:
http://www.sandaigprimary.co.uk/index.php
http://www.coxhoe.durham.sch.uk/Office/special%20Events.htm#ks1xmas
http://www.grangeprimaryschool.org/os2.htm
http://www.cheslynhay.org.uk/

Били достатъчно развити на 6, акселерация. Бре, джанъм, каква акселерация? Една майка, подкрепяща проектозакона, каза: „Децата ни от 4 годишни висят пред компютрите, знаят букви, цифри, четат. К’во толкова има да тръгнат на 6? Аз съм за.”

Безспорно, някои са готови. Но други – повечето! – не са.

Моето е от бавноразвиващите се, вероятно. Почти на 5 е, не стои никак пред компютъра, знае 6 букви, които пише разбъркано (ТНЯААМЯ – мамо, прочети какво съм написала?), брои до десет (до деветнайсет, всъщност – при нея след 10 идва 19), но не познава цифрите, не умее да чете никак, задължително спи на обед. Аз умишлено не я насърчавам ‘да се развива’ в това отношение. Смятам, че за всичко си има време. Мама е била права – по-важно е детето да има пълноценно детство, на което да се наслаждава, отколкото да мога да се хваля, че на 5 чете гладко.

Ето и мнение против от майка на второкласничка:
Твърдо съм против. Дъщеря ми навърши август 7 и септември тръгна на училище, но синът ми е роден декември. Както няколко майки писаха, ще трябва да тръгне на училище на 5 г и няколко месеца, за да си е с наборчетата. А да не говорим как ги натоварват в училище. Децата не могат да си надигнат главите от уроци и писане на домашни. Моята дъщеря в 1 клас ми е ревяла, че вече я болят ръчичките от писане, да не споменавам, че е заспивала и над учебниците. Ако го направят както в чужбина първите 2 години да са под формата на игри заниманията, тогава бих се позамислила.”

Абсолютно неясни остават за мен мотивите на зам. просветния министър Кирчо Атанасов, че децата се развивали много бързо и изкуствено се били задържали преди да тръгнат на училище. Това, че са по-високи с 3 сантиметра от 6 годишните преди 10 години ли е акселерацията? По-високият ръст не компенсира за психологическото развитие на детето, г-н Атанасов.

Ако задължителен 1 клас за шестгодишните се въведе със сегашната училищна програма, ще бъде пълна катастрофа. Програмата в този си вид е тежка и за деца на 7, какво остава за по-малките. Преподаватели споделят, че в момента деца, тръгнали от 6 (по желание на родителите си) не се справят с материала така добре като 7-годишните, и тази разлика все още се забелязва и в 3-4 клас.

Очевидното най-добро разрешение е положението да не се променя. В момента родителите могат да избират между подготвителни групи в детската градина и в училище. Повечето предпочитат да изберат такава група в детската градина, ако намерят място. Предимства има много: заниманията са разпределени през целия ден, като децата имат достатъчно време и за игри и почивки, както и сън на обед, от който много 6-годишни все още имат нужда. В подготвителните групи към училищата занятията са само до обяд (т.е. по-концентрирани) и след това някой трябва да прибере детето и да го гледа през деня. Които родители искат, могат да запишат детето си в първи клас от 6 години. Повечето предпочитат да ги запишат от седем. Толкова по въпроса за набедената акселерация.

Показателна е анкетата сред майки в бг-мамма, на чиито деца им предстои скоро да тръгват на училище:

Подкрепяте ли проекта за задължително започване на първи клас от 6 години?

Категорично съм „против“ 55.7%
Категорично съм „за“ 2.3%
Трябва да се предостави на преценката на родителите 40.9%
Нямам мнение 1,1%

Вместо недодялани решения за тръгване в първи клас от шест, би било много по-добре, ако МОН се загрижи повече как да отвори нови групи в детските градини така, че да се запази сегашното статукво на подготвителните групи в тях и даде възможност на повече родители да ползват услугите на детските заведения.

Не отнемайте детството на децата!

Ако подкрепяте правото на децата да тръгнат на училище от 7 години и само по желание на родителя от 6, подпишете петицията:

http://www.bgpetition.com/first-grade_6_years_old/index.html

 

Ако сте съгласни с написаното, освен в петицията, дайте глас тук:
http://svejo.net/home/link_summary/32519

Advertisements

25 responses to “Децата имат право на детство

  1. Ще направя всичко по силите си моето дете да не бъде въвлечено в този експеримент. Имам амбиции по отношение на него, искам да бъде образован, да се реализира професионално, но повече от всичко искам да бъде щастлив и да бъде здрав-и физически, и психически. Не мога да допусна да се сблъска с една неконтролируема машина, каквато е българската образователна система в сегашния й вид, преди да е станал достатъчно готов за среща с нея.

  2. Шаманката

    Ама много съм против. Защото до известна степен аз съм жертва на образователните експерименти от едно време и не искам детето ми да е жертва на модерните такива. Тръгнала съм на училище на 7 години, но в училище по системата на Сендов (май беше), изобщо яко експериментално. В първи клас решиха, че трябва да вземем материала за 1 и 2 клас в една година. Още помня как ни обясняваха, че за да покажем колко сме по умни трябва да бързаме. Аз не съм състезателна натура, по скоро съм аналитична. Това бързане и съревнование определено ме караше да се чувствам по глупава.
    Друг страничен ефект, когато не можех да достигна нивото на „по умните“ се наложи да се адаптирам към ситуацията. Ако нямах достатъчно емблеми (с това ни награждаваха за решена задача за определено време например), просто перфектно фалшифицирах и размножавах наличните. Помогнах и на много от „тъпите“ си другарчета.
    Още една екстра, която и до днес усещам е, че когато ме накарат бързо да сметна нещо, аз блокирам. Ако ще сметката да е елементарна.
    Та извинявам се за отклонението от темата, но исках да кажа, че нямаме нужда от повече преизпълнения на плана за петилетката. Искам децата ни да имат детство.

  3. Подкрепям петицията.
    Имах разкошно детско детство! Искам и детето ми да има такова.

  4. аз имах прекрасно детство изпълнено със много игри .до момента във който решиха ,че ще трябва да експериментират със така наречените паралелки УПК във които последната година от обучението те прехвърлят във друго училище със нови деца ,нови учители .и то само за една година .доста гадничко беше.неискам да се експериментира и със нашите деца.

  5. Ъм… това е безумна идея. о.О Жалко, че не е първоаприлска шега.
    Омръзна ми вече от едно нещо – ужасно много хора страдат от нечие икономическо съображение. В случая – да не се плаща за новите групи. Това дали на децата ням а да им е рано никой не го интересува. А като си помисли човек и колко неща вече са им натъпкали в този първи клас, съвсем не ми се коментира.

  6. Тръгнах на 6 – едвам ме взеха, понеже се тръгваше на 7 🙂 Завърших езиковата на 18. Познавам много хора, които съвсем нормално са тръгнали на 6. В много страни децата тръгват на 6. Какво толкова?
    Проблемът не е толкова във възрастта, а в скапаното ни образование. На колкото и да тръгнат децата, на колкото и да завършат, ще са ясни две неща: няма да научат кой знае какво и ще получат отвращение от образованието.
    Мисля, че родителите не бива да се притесняват толкова за това на колко децата им ще започнат училище, а за това в какво училище отиват.
    За съжаление, повечето родители си мълчат, търпят, и който може да си позволи, плаща частни уроци – да, във все повече случаи от първи клас. А кой ще върне 12 изгубени години на децата ни? Фактът че започват по-рано или по-късно не ги прави по-малко от 12.

  7. Lyd, нали точно за това става дума?
    Да, по света тръгват на 6, че и на 5 даже. Но там 1-2 клас не е 1-2 клас тук. Образованието трябва да е съобразено с възможностите на децата, а системата такава, каквато е в момента, съвсем не отговаря.
    Така че в случая съвсем директно става дума за това, да не тръгват от 6, защото материала не е предвиден даже за 7-годишни, какво остава за по-малки.
    С една (неясно каква, предвид всичко тук) страховита реформа, която да промени образованието и то да стане каквото трябва – да, добре. В сегашното положение – тц.
    Аз ходех в 1-2 клас с огромно желание. Просто не мога да опиша с какво удоволствие. Имах разкошна учителка, Елза Димитрова, която караше всички ни да обичаме учението. После се прехвърлих да уча в България и от 2 до 7 клас някак попадах все на учители, които сякаш яростно ненавиждаха учениците си и учението като цяло. Шокът беше огромен – нещо приятно и красиво стана гадно и омърляно. В езиковата имах шанс да попадна на учители от старата школа, които въпреки перестройката, която обърка много неща, включително голяма част от поколението ученици, успяха да завърнат вярата ми в образованието и (колкото и да съм се гърчела тогава) сега чувствам гордост, че съм била в класовете им.
    Това искам и за детето си – нормално образование, което да го кара да обича учението.

  8. Pingback: поредното безумие « simplyblue

  9. Бу, аз нали точно за това рева откакто се помня – родителите поне да започнат някакъв сериозен дебат за образованието и да настояват то истински да се промени, понеже на фона на 12те години идиотия, тази една година, за която се притесняваш е нищо. И на 7 детето ти няма да хареса повече училището. Но докато масово си мълчим, децата ни ще продължават да бъдат заложници. Пък аз ще продължавам да си пиша за образованието и да скърцам със зъби.

  10. Десислава Н.Х.

    Написах коментара си при подписването на петицията ,но ще кажа и тук.Моите впечатления от практиката ми на начален учител е ,че 2/3 от децата в първи клас се справят успешно и без големи усилия и трудности с подготовката си за училищна работа и с ученическите си задължения като цяло.Вярно,има и деца ,за които същата тази работа е уморителна и им отнема много време.За такива деца обикновено казваме,че нямат нужната емоционална и психо-моторна зрялост за постъпване в училище.Ето защо смятам,че родителите трябва да вземат решение дали детето им да постъпи на 6 г. в у-ще.Добре ще е това решение да се вземе след консултации с педагог и психолог.
    Бу,някои от доводите ти са преувеличени,но като цяло си права и затова подкрепям каузата .Подписах се.Дано успеем.

  11. Онзи ден майка ми (бивша начална учителка) ми разказваше за един период, в който тръгването на 6 било задължително. Имала едно дете, което още не било узряло за училище. Посъветвала тайно майката да не го праща. Заплашвали я тая майка с глоби. Накрая се оказало, че никъде не пише, че има глоби и наказания и детето тръгнало на забавачка – по желание, а не насила. Някои деца тръгват на 6, други на 8, трети на 18. Не съм чула да има някакви репресивни мерки. Какво толкова ще се случи ако просто не пуснете детето на 6 а на 7 или 8? Предполагам че нищо 🙂 Не се уморявам да повтарям, че дори да го изпратите на 10, училището ще си е все същото, а точно това е проблемът. Защо не помислите за петиция за промяна на училището?

  12. Идеята не е безумна. Много даже си е целенасочена и пряко кореспондира с другата идея, която все повече се набива – да се работи на 2 места най-малко. В случая – година по-рано производител на пари.
    И всички да сте “за” аз пак щях да съм против! Ако зависеше от мен под 8 години нямаше да допусна дете в училище. Точно защото се развиват рано, знаят предварително много.
    Аз съм започнал учението с чертички и ченгелчета и това е буква “А” (няколко месеца само печатна, след това специално учихме ръкописни и беше голяма радост, че вече сме “като големите”!). Сега с какво започват в първи клас, а? Май с това, което ние учехме чак в трето отделение. Сигурно затова си останахме такива глупави и недоучени…

  13. Графът намери още един икономически довод за това безумие, освен това с детските градини. И, разбира се, е напълно прав. Парите над всичко, нали знаете. >><<
    lyd, права си с това с промяната на училището, но както и да я оформим тази петиция, кажи ми какво реално ще постигнем. Някъде (май във форума на Shadowdance), бях чела, че възнамеряват да отменят българскят език като задължителен предмет. В блога на Марфа преди време обсъждахме въвеждането на религиознание, тоест допълнителен материал към многото (отделно от това вредно или полезно е, според мен е хубаво за общата култура, но тая обща култура вече стана гигантска….). Една приятелка има племенник шестокласник и твърди, че са направили икономиката (!!!) задължителен предмет навсякъде. Това вече ими звучи абсурдно, нещо не е разбрал, но е факт, че в училището на племенника й, което не е специализирано, учат икомоника на 12 години. Освен това реформите в л-рата – отпадат най-занимателните неща, които голям процент от децата харесват. Но остават по-тежките в по-ранна възраст. И още много, много, много неща мога да кажа. Кажи ми как да се оформи тая петиция и първа си слагам подписа…

  14. Double with Cream

    Категорично съм против. Подписах се веднага щом видях петицията във форума. Тръгнах на 7 години и завърших на 19 – никога не съм имала усещането, че съм изпуснала нещо жизнено важно в живота си, защото някои от наборите ми са завършили преди мен.
    Моте деца ще направят 6 през лятото. Ще тръгнат на училище догодина. Ако този проектозакон беше в сила и трябваше да ги запиша наесен щеше да е катастрофа – трудно задържат вниманието си над нещо сериозно повече от 20 минути. И аз като Бу не ги насилвам да пишат, четат,смятат и т.н. Оставям ги да си запълват свободното време с приятни за тях занимания – в градината учат всеки ден нови неща, не виждам защо и у дома вечер да ги тормозя с още полезна и задължителна информация. Аз тръгнах на училище без да мога да чета и се научих – нали затова е училището!
    Сигурна съм,че има деца, които са готови за училище и на 5 години, но моите не са от тях. Редно е да се запази правото на преценка на родителя на колко години да пусне детето си на училище !

  15. Много си права, Бу. Аз съм и против задължителната предучилищна.Почти всичко, което предстои да научи в първи клас/или пона в първите месеци/, син ми вече го знае от предучилищната. Пише по 10 реда домашни и има оценки. Харесва му и с удоволствие ходи на училище. Но не виждам смисъла. Ние станахме хора и прописахм и без предучилщна. Превръщането на първи клас в сериозно изпитание, за което трабвало подготовка, щото видите ли стрес, не ми е ясно откъде и защо дойде.А е от вреда за всички.

  16. Е, не!
    Чета си, значи, коментарите и какво да видя под номер 10?
    „Моите впечатления от практиката ми на начален учител е ,че …“
    Да забелязвате нещо?
    Как може начален учител да не знае къде се слагат препинателните знаци?!
    Бу, моля за извинение за офтопика, но просто не разбирам как е възможно, честно.
    По темата, особено на фона на горното, мога да кажа, че вече ми се струва, че е по-добре тия деца въобще да не ходят на училище. Нито на 6, нито на 7. Какво могат да ги научат там? По тази логика, ако ще трябва все пак да ходят – явно по-добре на 7. Една по-щастлива година от живота на човек не е толкова малко, особено когато е в размер на 1/6 от живота му досега.

  17. струва ми се, че училище от 8, с 11 задължителни класа, като 12-и да е съсредоточен към студентството, би било решение. нямаме западния модел „елементъри скуул“- ха да броим, вкусни и полезни, ябълки, после да кажем коя буквичка на кое нещо е, и после да го изядем или да си поиграем с него.
    мойто брат е второкласник, дай му да яде и беснее.

  18. Аз съм тръгнала на 5г. и 9мес. 1 клас (родена съм декември)
    Нямало е кой да ме гледа по цял ден (предучилищната беше по половин ден). Започнах в по-далечно училище, където 1 клас за шестгодишните беше по цял ден-спяхме на обяд, играехме, рисувахме, всички бяхме наборчета. Дотогава естествено не знаех да чета и пиша, там се научих. Идеята на майка ми е била да повторя 1 клас в училището, което е до нас, но аз се учех много добре и направо тръгнах там 2 клас заедно с деца, които бяха почти 1г и пол. по-големи от мен.
    Не ми беше трудно, интересно ми беше. Но аз съм пълна противоложност на моята дъщеря: тя не може да не спи на обяд (аз и в ДГ не спях, а симулирах :); толкова е плаха и неуверена, че не виждам как ще издържи психически сблъсъка с този обемен материал.
    Тя е родена м.март, ако го приемат закона ще бъде на 6г.и половина, т.е. напълно добра възраст, но аз искам да тръгне на 7 и половина. Всеки родител трябва да има право да прецени готово ли е детето му да понесе това напрежение!

  19. На мен довода с градините ми се вижда бледен…
    Този с работещите година по-рано в търсещата работна ръка икономика е основен за мен.
    И за това още по-нечовешки!
    Има прекалено много емоционално незряли високообразовани хора, за да се направи броят им по-голям по закон….
    Едно нестабилно и стресирано дете, трудно се превръща в успешен за себе си, другите и същата тази икономика човек… пиша го в мекия вариант, казват че не е възможно обикновено…

  20. Домошарка, аз мисля, че градините са основният довод – има зверски недостиг за места в градини и ясли. На много места групите надвишават с 50% нормата, просто защото няма къде да отидат децата. Но вместо по-правилното (и логично) решение да се разкрият нови групи – в старите бази, затворени и пустеещи или превърнати в различни държавни учреждения (тук например знам една чудесна, голяма детска градина, превърната в административен градски район…в чийто двор стоят люлките и пързалките), или да се построят нови, ако трябва – се празнят насилствено.

  21. Вярно е за градините – малко са. Но какво ще реши изгонваането на една две-групи след година и съкращаването на оборотния за групата период с 25% /от 4 на 3 години/?
    Ще има ефект първата година – осезаем, но недостатъчен. А после ще е много по-малък/ нулев в следващите 3 години и малък за по-дълг период от намаления престой в градина /.
    За това при проблеми с пенсионната и здравната система и недостиг на работна ръка, това може би е по-големия ефект. Макар и пак само с една година на промяната, много повече работници и осигуряващи се ще се влеят година по-рано, от там ефектите за икономиката и бюджета на НОИ и здравната каса.

  22. Във Варна има нова детска градина в бившия онкодиспансер, Нещо ми е странно лично на мен, но градината била хубава и е резултат на масирана родителска атака, доколкото знам.
    Значи може да се правят градини и с родителски тормоз към общината /не че е нормалния път, но…/.

  23. Всъщност няма да е само една година по-ранното вливане на работна ръка.
    Предвижда се не само тръгване от 6 (което силно се надявам да не стане), но и завършване на основно образование в 7 клас, а на основно – в 10. 11 ще остане само за профилираните. Тоест, в идеалния случай нов работник ще излиза на 16 (което, извинете ме, не е нормална възраст за работа – не броя летни ваканции и заработване на джобни пари), а общи работници ще излизат на 13 години… Което при действащите закони за детски труд всъщност не е много ясно какво благо ще донесе.

  24. Бу, много деца се отегчават да стоят в училище и да учат отвлечени неща. Така че в някои отношения е добре на 17 да имат възможност при желание да почнат работа.
    Имам познати учителки в квартални училища. Повечето 11-класници не ходят на училище, защото вече работят. Образованието не е нещо, което да наливаш в главата насила. Не всеки става специалист в професията си с висене в класна стая. Има доста дейности, които се учат в движение и с нищо не са по-лоши от „интелектуалния“ труд.

    Смятам, че родителите и евентуално училищните психолози трябва да имат думата дали едно дете да тръгне на 6 или 7 години на училище. Държавата да спре да се престарава и да действа, сякаш никой отделен гражданин не може да преценява правилно, та тя трябва да го замества при всеки възможен случай.

  25. Калина

    Живея в чужбина от 9 години. Дъщеря ми беше на 4 годинки, когато трябваше да тръгне на училище в Холандия. Вярно е, че там почти нищо не учат (поне е учат писане и четене), но не бих казала, че е като детска градина. Децата са в класни стаи, никой не спи следобяд и са на училище от 09:00-15:00. Само в петък свършават в 12:30. Въпреки всичко бих казала, че дацата изглеждаха много щастливи и уверени.
    Преместихме се в Англия. Дъщеря ми вече беше на 5 и пак трябваше да я запишем в учлище. Разликата от Холандия е от земята до небето. В Англия още от детската градина ги ръгат да учат букви и цифри, в училище без да са учили печатните букви направо да пишат ръкописно, всеки ден дъщеря ми носише някъкви безумно тъпи книжки без смислен текст (само думи)….Ако някое дете не се справя, то го занимават отделно с други подобни като него, детето колкото и да е малко разбира, че не се справя….. Децата са на учлище от 08:55 до 15:15. Фокуса е върху писането и четенето. Англиските деца са супер нещастни (по моя преценка) и не умеят да игарят адекватно и свободно. Свободното им време е запълнено с най-различни уроци – плуване, голф, крикет, рисуване, танци…. Тези деца не умеят да играят.
    Аз съм против ограбването на детството, но холандската система май най ми допада – хем са в учлищна обстановка, хем не ги учат насилствено да пишат и четат до 7 годишна възраст, хем ги учат най различни неща – битови теми, околния свят, как работи полицията, кораби, доктори….и същевремено се учат да са в група.
    Прехвалената английска образователна система направо ме отвращава и сега разбирам защо в Англия има тлкова насилие. Това са едни подтиснато деца.
    Предстои ми връщане в България, така че ще опитам и от българската образователна система. Дъщеря ми ще бъде 3 клас.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s