Здравите и щастливи деца започват от здрави и щастливи майки

На 02. 11. 2008 /неделя/ от 11.00 ч. Аеробик Студио М и Център за бременни жени

организират безплатна презентация на започващия нов курс за гимнастика за бъдещи майки в Пловдив. Презентацията има за цел да обясни на бъдещите майки защо е важно да поддържат добър двигателен режим по време на бременността си, съчетано със здравословно хранене.

Гимнастиката за бременни ще се провежда всеки вторник от 10.30 ч. и всяка събота от 10.00 ч. в Аеробик Студио М, инструктор ще е Поли.

На вашето внимание предоставям интервю с Поли по въпросите на упражнения по време на бременност, хранене на бременната и други 🙂

***

Защо е толкова важно бременните жени да правят упражнения през деветте месеца очакване? Нашите майки и баби са износили и родили по 2 и повече деца без такива неща?

И със сигурност им е било много по-трудно. Правилните упражнения, изпълнени коректно укрепват мускулите, сухожилията, костите и сърдечносъдовата система на бременната жена. А това е много важно за нея в момент, в който тялото й претърпява толкова сериозни промени и в който е подложено на доста сериозен стрес. Освен това спортът може значително да намали някои от неразположенията, свързвани с бременността – оттичане на крайниците, лоша стойка, преумора на гърба и гръбнака, болки в кръста.

Гимнастиката за бременни е и една прекрасна възможност за жените, свикнали на редовни физически натоварвания, да продължат с активния си живот и след забременяването.

Спортът може да осигури онова спокойствие, добро настроение и разположение на духа, които е най-добрият подарък за бъдещото бебе.

Какво е най-важното, което трябва да знаем за гимнастиката и физическата активност по време на бременност?

Че трябва да се пазим. Преумората в какъвто ида е аспект не желана, особено в този период. Ако не се чувствате добре, не се насилвайте да спортувате, само защото „трябва”. Ако се чувствате комфортно по време и след тренировката – спортувайте. Но ако всяко натоварване е затормозяващо – изберете друг начин за раздвижване. Разходка, например. И тук важи правилото – спортът на първо място трябва да е и да носи удоволствие.

Има и други важни неща. Не трябва да се ускорява пулсът прекалено много, не бива да се задъхвате. Ако на вас не ви достига кислород, какво остава за бебето. Не се разрешават никакви упражнения, които се изпълняват от легнало по гръб положение. Така намалява притокът на кръв към матката. Не бива и да се протягате нагоре, защото това предизвиква преждевременни контракции.

Натоварването трябва да е умерено, редовно и приятно.

Май станаха много неща и може би за някого те звучат леко плашещи, но всъщност не е така. Ако се спазват определни правила, спортът по време на бременност може само да помогне на бъдещата майка, а не да й навреди.

Кое е по-важно – майката да се грижи за физическото си състояние и качените килограми по време на бременност изобщо, или да посещава специализирани курсове с упражнения за бременност? Достатъчно ли е бременната да се движи активно и да се храни здравословно или е по-добре да прави специални упражнения?

Най-важно е майката да се чувства добре. Важно е да се следи за доброто здраве на майката, което включва и здравословни граници на теглото. А специализираната гимнастика може да помогне носенето на бебето и раждането да станат по-лесни за майката.

Активното движение и балансираният хранителен режим определно са необходимо условие за поддържане на добро физическо състояние. В повечето случаи, обаче, при бременните не е достатъчно. Ползите, които специализираната гимнастика би могла да донесе на бременната, никак не са за пренебрегване.

Каква е ролята на бащата – има ли упражнения за двойки?

Основната роля на бащата в периода н бременността е да подкрепя бъдещата майка. Това се отнася и за спорта и като цяло за физическата активност на бременната. Има прекрасни упражнения за двама, които могат да се разработят и за бременни. Надявам се някой ден да направим и такава група.

Защо тези упражнения са специални? От кой месец е добре да се правят и до кога?
Какво включват упражненията?

Специални са по няколко причини. Първо те предпазват майката и плода от травми. Разработени са така, че да намаляват болките и неразположенията от бременността, без да натоварват излишно бременната. Съобразени са със специфичното състояние и ограничената подвижност на жената.

Гимнастиката включва загряване на мускулите и тялото, дихателни упражнения, такива от метода Пилатес и йога, от нискоинтензивната аробика, упражнения с тежести, техники за самомасаж, стречинг.

Добре е да се започне в края на 3 –ти, началото на 4- ти месец и може да се прави до самото раждане.

До колко е важен хранителния и двигателен режим по време на бременността?

Доколкото е важно майката и бебето да бъдат здрави. Начинът на хранене и двигателният режим на бременната са нещата, които пряко влияят върху физическото състояние на бъдещата майка и плода. И отразяват отговорността на жената към нейното бебе, преди още то да се е родило.

Каква популярност имат такива гимнастики за бременни в България?

Надявам се нарастваща. Все още много хора имат излишни предразсъдъци относно спорта и активното движение на бременните жени. Аз лично работя много в посока това да се промени, има и други като мен. Затова смятам, че учудващо скоро този вид гимнастика ще стане много популярна.

Какви са предимствата на упражненията и какви рискове крият?

Предимствата са много, аз вече споменах някои от тях. Риск има ако бременната самоволно и произволно се натоварва без наблюдението и съветите на добре подготвен инструктор. Ако жената се включи в специализирана група, рискът да се получи усложнение с бременността е много нисък.

Кажи ни повече за Кегел – защо е толкова важен не само по време на бременност, но и преди и след това?

Това е може би най-важното упражнение. Най-общо казано представлява стягане на мускулите по тазовото дъно. Това са мускулите на вагината, уретрата и ануса. Тези мускули поддържат и половите органи. За жените, на които има предстои да раждат (бременни или не) това упражнение, във всичките му разновидности, подпомага самото раждане. Защото тези мускули, наред с много други разбира се, участват в акта на раждане. За жените, които скоро са родили, то е важно, защото тези мускули участват във възстановяването на тялото след раждането и предпазват от незадържане на урина. Освен това чрез тези мускули може да се осъществява контрол върху сексуалното удоволствие.

Кои са най-важните неща, които трябва да знаят жените, на които им
предстои да родят първото си дете?

Здравите и щастливи деца започват от здрави и щастливи майки.

Advertisements

5 responses to “Здравите и щастливи деца започват от здрави и щастливи майки

  1. Интервюто с Поли може да убеди дори неспортуваща по дифолт особа като мен да се втурне в салона. Успех на новия курс! Убедена съм, че ще има много желаещи. 🙂

  2. Аз съм също за гимнастика по време на бременност,а дори ако човек е свикнал с подобни натоварвания може да си позволи и по-сериозни спортни занимания.Аз самата не спрях да тренирам и през двете си бременостти,макар че тренирам по-екстремен спорт(катерене),когато се вземат всички предпазни мерки няма опасност.Позволявала съм си и лек джогинг,но пак казвам,че това не е непознато натоварване за мен.В замяна получих доста леки и безпроблемни раждания.

  3. Флор, надявам се на повече хора да подейства по този начин 🙂

  4. „Не се разрешават никакви упражнения, които се изпълняват от легнало по гръб положение. Така намалява притокът на кръв към матката. Не бива и да се протягате нагоре, защото това предизвиква преждевременни контракции.“

    аз съм бременна почти в 7ми месец и правя йога от едни книжки на две дами,едната майка на 4деца.правих упражненията им и при първата ми бременност и съм им много благодарна.там се казва, че чак след 30та седмица е опасно да се лежи по гръб и причините са споменатите от поли,просто таймингът е друг.там се казва,че тежесттта на бебето,което е доста едричко вече след 30та седмица:) предизвиква намаляване на притока на кръв към матката.искам да питам от къде е нейната информация.
    също ми е интересна причината за протягането нагоре и контракциите.надявам се, не звуча като заяждаща се.просто обичам логичните обяснения,а не постулатите.освен това правя упражнения с протягане нагоре и са супер, правих ги и с първото бебе и не са ми предизвикали нищо.
    ще ми е интересно да чуя нови за мен неща.

  5. Източниците, от които черпя информация са доста и най-разлчини. В тях се посочват разлчини моменти, от които не се препоръчва упражнения от положение по гръб. Най-често споменаваният е 16 гестационна седмица, но съм срещала и по-ранни. Аз приемам това за правило, още повече, че повечето бременни започват със специфичната гимнастика точно от края на 3-ти и началото на 4-ти месец.
    Колкото до протягането, освен, че съм чела за това, аз лично съм го изпитала, докато бях бременна. Мисля, че е свързано с неизползването на коремните мускули в каквато и да е посока – свиване или разтягане. Ако можеш да изключиш корема и да протягаш само ръцете от раменете -това не е проблем.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s