Детство мое

Вчера след празничната заря-проверка гледахме Сънчо с дъщеря ми. За моя много приятна изненада вместо модерната и не много сполучлива триизмерна шапка, с която започва напоследък вечерното детско, пуснаха една стара, от нашето детство. Не мога да ви опиша колко приятно и мило ми стана да видя така познатата анимация. Винаги съм харесвала заставките на Сънчо, които се сменяха заедно със сезоните.

Освен това, БНТ ме зарадва и със самото детско: вместо къде интересните, къде съвсем глупавите предавания, които често пускат в този час последните години, взеха, че пуснаха една от приказките на Педя човек, лакът брада.

С баща й се разпяхме на пълен глас, а тя ни гледаше леко изненадано и припяваше оттук- оттам каквото хване. „Аз съм мъничко човече, на децата мил другар, имам шарено елече и в торбата скъп товар…“

Замислих се, че навремето имаше толкова много и хубави детски, които гледахме по Сънчо – Джейми и вълшебното фенерче, Приказки под шипковия храст, Зайчето с карираните уши, Филопат и Патафил, Козлето Боц и много, много други…

Може и да остарявам (аз? никога!), но старият Сънчо много ми харесваше. Харесваха ми и повечето анимационни и игрални детски филми от преди 20/25+ години. Навярно защото ми носят мисли за детство и хубави, безгрижни години – но така или иначе, бих се радвала детето ми да може да гледа онези детски, а не само сегашната странна селекция от манга, хентай и причудливо нарисувани герои, които ме карат да се замислям за човешката анатомия.

И не съм сама в тези си носталгични мисли, Петър Събев е направил много приятна подборка на 33 детски анимационни филмчета от доброто старо време , а Lotlorien пише за някои мисли, които и на мен ми минаха вчера.

Помните ли Барбароните? Ферди Мравката? Смърфовете? Знам, че пропускам много от заглавията сега… Кои бяха вашите любими детски от онези времена? Ако са придружени с линкове, толкова по-добре 😀 Да се върнем заедно няколко десетилетия назад.

16 responses to “Детство мое

  1. Ела Георгиева

    Привет! Благодаря ти за темата! Аз съм твой горещ почитател от много време, макар никога да не съм писала в блога ти. В момента съм на същата вълна – търся хубави детски филмчета, които да показвам на децата си.
    Аз много харесвах „Ум, белият делфин“, барбароните и „Ну, погоди“.
    Имаше и една чешка (май) поредица за едно дете, което беше оставено само вкъщи и все отговаряше, че не може да отвори вратата…как се казваше?

  2. гравитон

    Ами Розовата пантера, Уди кълвача, Алф, Том и Джери… Що не вземем, майки и татковци, баби и дядовци, да си кажем всеки кои са му били любимите, пък на края да ги издирим и качим в един блог за всеобща радост на дечицата ? Или не става заради авторско право?

  3. Ум, белият делфин и Смехораните.

  4. Чешкият сериал се казваше „Няма никой в къщи“,освен него“Летящият Честмир“ и „Арабела“ бяха класики в жанра чешко кино.От анимациите-Семейство Мейзга,Доктор Снагълс,Ръф и реди,Инспектор Дюдю,Патето Яки(култовата реплика „Затвори си очите малко приятелче“).Отделно множеството руски филмчета за ученици,немските-Призраци в блока и Призраци под виенското колело ни караха поне за малко да си стоим в къщи.
    Всичко това го има из торентите,но с лошо качество-записи от видеокасети.Днешните деца са леко разглезани с тоновете анимации и сериали,където не всичко е манга(сериалите на Jetix) или олигофрени(сериалите на Cartoon)-това е за по-големите деца искащи фигурка на костенурка нинджа за 80лв.,заедно с джунджуриите на Witch за още толкова.А за нас на времето имаше фигурка на розовата пантера от гума и тел на безумната цена от 5 лв. без авторът на сериала да е подписал рекламен договор за милиони от играчки с героя от сериала.
    Яко комерс и промиване на детски мозъци-затова ми е тъжно за днешните деца,но нищо не може да се направи,защото дете гледало само Дисни например ще го спукват от бой феновете на Костенурките или Спайдърмен и шанса да израсне комплексар гийк е 99,99%.

  5. Между другото „старите“ Костенурки (отпреди къде 20 години) си бяха съвсем готини, тези новите наистина са някакви мутанти.
    Аз мисля да пускам избирателно именно старите детски, за да си изгради някакъв вътрешен критерий и после сама да може да отсява кое става и кое е комерсиален боклук.
    Определено се зазяпва по Барбароните. Малка е още да гледа ТВ, но няколко пъти съм я оставяла да погледа, докато си тегля един душ и много я радват. Може би защото й пускам оригинала на френски, много е мелодичен.

    Как се казваше онова (чешко май беше) с къртичето?
    Ами „Пчеличката Мая“ 🙂

  6. Ако знаете какво богоугодно дело подемате!
    На добър час!

  7. Къртичето :), Мечето Ръкспин, Инч Хай – частния детектив; Плодчетата
    И още – „Господин Тао“, „Призраци в блока“, „Гостенка от бъдещето“

  8. Много ми стана мило като изгледах шапката на Сънччо. После изгледах още няколко и съвсем се умилих. Би било хубаво да ги върнат, мнооого са по-хубави от тази новата. Мисля, че и на децата ще им харесат повече.
    Иначе любими филмчета са ми били всички, които изреждате. Много обичах Смърфовете, Мечето Ръкспин, Костенурките…много бяха. Приятно ми е да си спомням, наистина хубави бяха.

  9. И аз изпитвам носталгия по старата „шапка“ на Сънчо.

  10. инспектор дюдю,бамзе – най-силното мече на света..
    много мила тема

  11. trichocephalus

    Когато го пуснаха и моята залепна зад телевизора.
    Не разбирам – при положение, че в архива на БНТ има толкова много серии за „лека нощ деца“ , защо по дяволите не започнат да ги дават отново ?
    По идеологически причини ли ?

  12. Ха!
    Сякаш разказвам аз ситуацията, която си описала.
    Ние също гледахме с малката това издание на „Сънчо“ и пак така с татито пяхме с пълен глас песничката за Педя човек.
    Наистина и ние се умилихме много!
    Малката каза, че харесала приказката повече от другите „тъпни“ (точен цитата :), които пускат по „Сънчо“.
    Сетих се за едно филмче, което често даваха в моето детство, а песничката ми е останала в главата и до ден днешен я пея на децата.
    „Ме, ме, ме! Козлето Боц съм аз!
    Ме, ме, ме! Чуйте моя меден глас!
    Като моите рогца няма други на света, няма друго бабино козле, нали…“

  13. Седя си аз тук в офиса,ровя се из нета и попадам на вашите коментари.Не само с детските филмчета е така! Погледнете тъпите сапунки,които ни заливат от всякакви екрани…
    Не зная,ние ли остаряваме /това е абсурдно!/ или наистина световната глупост е в настъпление?!
    А за да добавя нещо в списъка – никога няма да забравя как синът ми се прибираше от игра за да гледаме „Синьо лято“!
    А лично от моето детство „Семейство Мейзга“

  14. Снощи с мъж ми изгледахме всичките шапки на Сънчо и няма да ти кажа колко сладко заспахме после 🙂

  15. БРАВО! БРАВО! Присъединявам се към групата на родителите, които искаме децата ни да гледат качествени и стойностни филмчета, с които да израстнат. Така се въодушевих докато четях нагоре всички цитирани заглавия, че ми се иска да наредя 20 диска със стари филми на децата, да седна до тях и да не мърдаме докато не ги изгледаме. За съжаление наистина трудно се намират, а ако се намират е с лошо качество. Радвам се, че имало и други като мен, дето „зарибяват“ децата си с филмчета от нашето детство, за да видят красивото, доброто, а не насилието и извращенията по сегашните детски. Гласувам с две ръце за всички идеи да се съберат старите филмчета, да се пускат по телевизиите и да заспиваме отново всички вкъщи със стария Сънчо… Успешен ден и прегръдки на всички от моето поколение 🙂
    ПП За протокола – любими ми бяха „Синьо лято“, „Джейми и вълшебното фенерче“, „Патето Яки“, „Гостенка от бъдещето“, „Мечето Ръкспин“, „Призраци в блока“, „Ум, белия делфин“, „Приказки под шипковия храст“, „Татко Барба“ /май се оказа по-трудно, отколкото си мислех – те нямат край 🙂 / и т.н. , и т.н.

  16. Ooo,izpulnihte me!!!Qko!!!Mnogo vi molq,spomnq li si nqkoi za edin detski mai 4e6ki serial,koito zapo4va6e taka:v stara ku6ta edin ,bradat 4ovek mesti obraza si ot edna kartina i sqda na buroto i krakata mu idvaha sled tova pod masata a toi zapo4va6e da 4ete istoriqta ot edna stara kniga?Vsqka seriq ot tozi uno6eski serial zapo4va6e taka.Molq vi,ako nqkoi se seti za imeto na seriala…Abe,mnogo iskam tezi hubavi detski seriali da se vurnat na ekran…

Вашият коментар

