Едно раждане с дула

гост-блогър е Благовеста Комсийска*

След като се сдобих с двете си деца, изпитах на гърба си естественото раждане, кърмене, естествена бебешка хигиена и всички екзотики по въпроса с привързаното родителство – какво друго ми оставаше освен да разпространявам идеята – много се бях запалила по всичко това. Явно съм от хората, на които това е в кръвта им и дори им действа като вдъхновение за нова насока в живота. Но съм и от хората, които не се задоволяват с нечия концепция, която просто да следват, все искам и още нещо.

След раждането на второто ми дете задълбочих много познанията, заниманията и обученията си в областта на интегралната йога философия – това ми да даде дълбочина, пълнота за разбирането на света около мен. Придаде един допълнителен смисъл на всичко, с което исках да се занимавам. И така по стечение на обстоятелствата със съдружничката ми отворихме център, в който освен разнообразните занимания които има можех да водя йога класовете си. С времето открих, че всъщност най-уютно се чувствам с бременните момичета, споделяйки знанието и опита си, вдъхвайки им увереност и спокойствие. Невероятно е да виждаш как жените се преобразяват и добиват това вътрешно равновесие, което само по себе си в много от случеите е достатъчно.

От 10 месеца водя йога за бременни – не просто като спорт, който привежда тялото в достатъчно добра форма за естествено раждане или пък подпомага бебето да заеме оптимално добрата позиция, но предавам и знанието си за дълбочината на тази философия и как би могла да бъде използвана по време на раждането и в родителството след това.

В допълнение на йога класовете спонтанно и естествено дойде и идеята да стана дула. Приемам го като да завършиш работата до край. От подготовката през раждането и подкрепа дори и след това. Близка до медицинската професия, която винаги много ме е влечала, но и толкова различна  – облечена с много човещина, чувства и емоции. Разбирам, че това за лекарите е невъзможно или поне за повечето от тях. Но разбирам също, че е в огромна подкрепа за раждащата жена – да има до себе си, човек с пълно внимание и грижа насочени само към нея.

Какво толкова прави дулата? Дулата е жена, която е преминала специализирано обучение – знае в детайли как протича раждането, какво би могло да помогне да се чувства майката по-комфортно и и дава емоционална подкрепа, което се оказва толкова важно в процеса на раждане. Много често страховете са едни от големите виновници за проблеми.

Раждането, за което ще разкажа е всъщност третото, на което бях поканена за дула – беше просто светкавично, много хубаво раждане, но не за това искам да разкажа.

По-скоро за това колко е важна подготовката, нагласата и това да имаш до себе си, човек на когото да вярваш. Първото раждане на Елън е било в Германия, вкъщи със съпругът и и акушерка – както тя каза, акушерка в кожата си. Споменът за първото и раждане е много позитивен, минало е спокойно в уюта на домашната обстановка.


По ред лични причини реши, че ще роди второто си дете тук в България. Дойде при мен още в началото на бремеността и до края продължаваше да посещава редовно часовете по йога. Разбира се, че имаше много страхове и опасения – беше чувала какви ли не истории за раждания в българска болница. Но заедно успяхме да преодолеем, ако не всички поне повечето от тях. Тя самата сподели, че техниките за релаксация и медитация много са помогнали за това, но също така и спокойствието, което съм и вдъхвала аз. Именно и за това към края на бремеността ме попита дали искам да бъда с нея на раждането и като дула. Аз много разчитам на интуицията си – а тя веднага много се зарадва на това предложение, така че беше решено.

Знаех, че Елън е в много добра форма и очаквах (с интуицията си), че ще роди бързо и лесно, но оставаше да се преборя с това притеснение, че все пак ще бъдем в болница – знаех какво значи това и как въобще би могло да се сравни с домашно раждане в Германия. Избрахме най-отворената за момента болница и лекар, говорихме много подробно по между си и с лекарката кое как искаме да бъде и въпреки това притеснението в мен оставаше признавам. Всичко, което можех да направя е да я информирам достатъчно добре за това, какво може да се случи и да не спирам да я подкрепям и окуражавам – виждах в очите и разбирането и приемането, което ме успокои.

Две седмици преди термина имаше доста контракции, дори в един от дните беше решила, че раждането започва, а лекарката и беше казала, че да ще е до няколко дни, но минаха още цели 2 седмици. Два дни преди термин отново имаше контракции в продължение на 3 часа бяха на 5 мин., отидох да я видя поговорихме и контракциите постепенно затихнаха – тръгнах си, явно имаше още да почакаме.

На самия термин 10 Юли в 6,30 сутринта ми се обади да каже, че току що са изтекли води. А в 7,00 каза да тръгвам, защото контракциите са на 4-5 мин. доста болезнени, След още 30 мин. бях при нея – да този път нямаше съмнение, че ражда – изражението на лицето и беше различно. Постояхме у тях около час, през това време седеше на топката, говорехме, а по време на контракция заставаше на 4 крака и правех някоя от техниките за обезболяване на контракциите. Видимо процеса напредваше доста бързичко, така че решихме, че е време да тръгваме. В болницата я настаниха в стаята и, там направиха преглед за разкритието – 6см. и провериха тоновете – след това ни оставиха да се движим спокойно. Но нямаше много време да правим каквото и да било, пуснах музика и докато се огледам контракциите бяха на по 2 мин., ставаха с 2 пика – доста болезнени, но успяваше да ги поеме лесно. След още съвсем кратко време се появи и кръв, знаех, че вече има пълно разкритие и скоро ще започне да напъва – чесно казано не мога да ви кажа от къде знаех…но след още 2 контракции каза, че и се напъва – бях точно зад нея когато и водите плиснаха почти върху мен. Давах предложение как да диша, как да се отпуска и много се радвах от сърце. В статята беше също и мъжът на Елън, той я държеше за ръка и я галеше по косата. Наложи се по това време да се преместим в родилната зала, което признавам си за мен беше безкрайно ненужно, а за майката неудобство, но точно тази практика нямаше как да избегнем. За щастие стана бързо и лесно, а в родилна зала след 2 контракции малката Мира София изплака в 9,46ч. Хубаво беше, че нямаше как да напъва по команда, защото просто не чуваше друг освен мен. Поставиха бебето веднага на корема и, изчакаха пъпната връв да спре да пулсира и гордият татко я преряза собственоръчно. Всичко, което бяхме описали в плана се случи.

Оценявам събитието като дълбоко интуитивно и емоционално между мен и майката и го отдавам изцяло на силаната връзка, която изградихме по между си и която все още съществува, колкото и странно да звучи🙂

*Благовеста Комсийска освен майка на две деца и йога инструктор, е дула в София, в център Естествени идеи.

5 responses to “Едно раждане с дула

  1. Pingback: Едно раждане с дула | Bulgarian Blog

  2. звучи добре, човек в такъв момент иска да хване някого за ръка. подкрепям идеята.

  3. Толкова е приятно, че в България всичко вече става. Бих добавила, че дулата защитава интересите и поддържа емоционално и физически и двамата родители по време на раждането – не само майката. Успех и пишете повече за това си начинание!

  4. „..Избрахме най-отворената за момента болница и лекар..“
    извинете за тъпия въпрос, но коя е тази болница?
    🙂

  5. Пълен абсурд,дори самата Благовеста Комсийска си противоречи „Дулата е жена, която е преминала специализирано обучение – знае в детайли как протича раждането…“,а в следващия момент казва „скоро ще започне да напъва – чесно казано не мога да ви кажа от къде знаех…но след още 2 контракции каза, че и се напъва – бях точно зад нея когато и водите плиснаха почти върху мен.“за какво обучение се говори и каква точно сте всъщност?Неможе да окаже подкрепа човек,който тварди“да се преместим в родилната зала, което признавам си за мен беше безкрайно ненужно, а за майката неудобство“ напротив,това застрашава живота на бебето …Да,бременната трябва да е спокойна,но не и умопомрачена,информирана ,а не „забулена“ в митове…

Вашият коментар

