To Kindle or Not to Kindle?

Изведнъж се оказа, че това е въпросът. Чета една средна книга за всичко между ден и три – и не мога да си насмогна на четенето финансово. Имам карта в градската библиотека, но посещаването й с активно малко дете се оказа провал, въпреки жалките ми опити да взимам по максималното – 10 книги – накуп. И така, като се зададе възможност да взема електронен четец, който да дойде дотук от САЩ, не се колебах твърде дълго.

Какъв четец? Мисленето не ми отне много – проучвах пазара в последните няколко месеца с неясната идея някой ден да си взема четец, така че изборът беше предрешен в полза на амазонския Киндъл. Да, Nook имат e-ink, както и цветен четец, но 1) обичайно чета книги за възрастни, които рядко са в цвят и 2) цената* му е по-висока.

Какъв Киндъл? Ясно, че трето поколение. Обмислих за момент да взема 2-ро, но не видях особени ползи. Избрах по-ниската цена – KSO, Kindle with Special Offers. Иначе казано, вместо стандартните скрийнсейвъри с умрели хора, Амазон пуска реклами, срещу $25 по-малко. По-долу – повече за това.

Wi-fi vs. 3G? Това беше по-трудно решение. От една страна, wi-fi има на много места, от друга – а където няма, ах, с 3G ще има достъп… но след прочитане на няколко подробно развити сравнения нужен ли ми е 3G, се отказах. Както се оказа – правилна постъпка.

Какъв калъф? Това може да е малко смешен въпрос на фона на горните, но истината е, че самия Киндъл избрах след един ден премисляне, а калъф избирах седмица. Не е шега работа😆 хем да е красив, хем да пази добре, хем да е от приятни ми материали, хем да не струва едно царство и половин кон (или беше обратното?), защото целта ми беше възможно най-нискобюджетен вариант за четец. Прерових и amazon.co.uk, и amazon.com, и ebay.co.uk и ebay.com надлъж и нашир в търсене на най-подходящия калъф; изчетох сигурно над сто ревюта за различните модели. Разнообразието е твърде голямо и изборът не е лек, още повече, че все нещо не ми харесваше докрай. В крайна сметка по случайност в темата за четците в бг-мамма някой сподели за калъфа на mCover, в момента на промоция. Отворих връзката и voila! – намерих моя калъф, точно какъвто исках.

И така, Киндъл it is! Не се хвърлих да свалям книги в аванс – при наличието на толкова много сайтове с безплатни или евтини книги не видях смисъл да трупам. За сметка на това, се възползвах от опцията на Амазон, да регистрирам моя Киндъл не в собствения ми акаунт, а в друг, където имаше вече купени книги, които могат да се свалят наново на всяко устройство, регистрирано към този акаунт. Такава регистрация и де-регистрация може да се прави произволен брой пъти без проблем, към различни акаунти (но, естествено, един Киндъл може да е регистриран едновременно само на един акаунт и с де-регистрацията му се губят книгите, купени/свалени от този акаунт).

Денят Х настъпи, Киндълът е в ръцете ми. Най-напред ме впечатли кутията му. Обичам вниманието към детайла, а леко релефните „копчета“ на буквите на снимката на кутията са чудесна илюстрация за това.

Не можех да не си помисля, „колко хитро!“

Хррррт!, издърпваме хартиената лента, запечатваща кутията, и ето го и него. По-тънък, отколкото очаквах, някак по-голям от представата ми. Следват обичайните операции – вкарване в калъфа, качване на книги, тестване.

Калъфът на mCover е перфектен – исках калъф, който максимално прилича на оригиналния – в смисъл, проста корица, която се затваря с ластик. Кожен е и ако правилно схващам, от естествена кожа. Изкушавам се да си взема втори в друг свеж цвят. Ето го, сравнен с оригиналния калъф от Амазон:

Разликата с този от Амазон е в захващането; mCover има в добавка вътрешен джоб. Цената му от $10-12 на намаление е неустоима, сравнено с минимум $29 за амазонския.

Както писах, взех Kindle with Special Offers, KSO. Преди да се регистрира, е нормален Киндъл; след регистрацията в Амазон се активират рекламите му и стандартните скрийн сейвъри спират да се показват. Това за мен е леко дразнещо, понеже голяма част от рекламните скрийн сейвъри са брутално грозни. Ясно е, че се показват само, когато човек не чете (+ банер лента в home), но аз често държа четеца отворен, т.е. виждам скрийн сейвъри, които ме дразнят. Други, напротив, са приятни за окото. Офертите са валидни само за САЩ, т.е. ако иска да ги ползва човек, трябва да му е регистриран Киндъла в акаунт с посочена страна САЩ (това се сменя от настройките лесно). Въпреки принципното ми негодувание срещу неестетичните реклами, признавам че някои са не само естетически издържани и изглеждат добре на екрана, но и са добри – например книга за $1, адаптор за контакт за зареждане на Киндъла на 50% намалние и т.н. Други са неприложими извън САЩ и не са актуални – разни местни премиери, намаления в тамошни магазини и прочее.

В обозримо бъдеще смятам да jailbreak-на Киндъла, след което да го освободя от рекламите (веднъж щом разбера твърде сложното обяснение как става – така че да мога да ги включвам обратно, ако реша). Не се поддавам на морализаторски поучения за това, че видите ли, съм платила за „рекламен“ Киндъл, следователно трябва да търпя рекламите – не, драги ми господине. Амазон е платил $25, за да ми показва реклами, но устройството е мое и мога да правя с него каквото реша, точно както като искам, спирам рекламите по телевизора, сменям канала или изключвам звука. Купила съм го, притежавам го изцяло.

За момента KSO не предоставя възможност да се изключва рекламния скрийнсейвър. Пробвах съгласно прочетеното в мрежата да заменя изображенията с мои, но явно поне на любителско ниво системата е глупакоустойчива, защото получавах това:

Преди да постигна успехи в jailbreak-а, все пак намерих вариант, който ме устройва: заменям скрийн сейвърите, които не харесвам, с такива (отново оригинални), които са ми приятни. Тогава се въртят само картинки, които не ме дразнят. Лаишко, но ми върши работа.

Не устоях и заедно с ябълковозеления калъф, снабдих Кънчо Киндъла и със скин. Според запознатите, скиновете на DecalGirl са най-добрите. Повярвах им и взех такъв – с матово покритие, за да няма отблясъци.

Пристига в тънък пластмасов джоб.

Скинът също е глупакоустойчив: измийте си ръцете внимателно, работете на добре осветена повърхност, като маса или бюро… предпочетох въпреки указанията (кой, аз ли няма да ги подобря?!) да забърша Киндъла с кърпичка за почистване на очила. Почиства мазни отпечатъци добре и съхне веднага.

Крайният резултат!

Личното ми мнение е, че светли скинове няма да стоят добре – даже този, който е на предполагаемо най-добрия производител, не покрива на съвсем 100% киндъла и тук-таме се вижда черно отдолу. С бял или светъл скин това може би няма да стои особено красиво.

Четенето ми в последните седмици се увеличи в пъти. Голямото дете ме дебне постоянно, за да се мъчи да изпроси четеца, за да чете детски книги – и нея я привлича много. Опцията text to speech не е впечатляваща, но все пак върши работа.

Браузърът неслучайно е експериментален – изживяването е мъчително. Със сигурност не бих го ползвала, освен ако не съм в ужасна нужда (а чак толкова зависима от интернета, че да си причиня браузване с Киндъл, не съм). В тоя ред на мисли, 3G е напълно излишно…

И така, to Kindle.

***

А сега… видяхте ли новите модели? Амазон избиха рибата. Сърбят ме ръцете да поръчам още един, ако не и два Киндъла…  Grin


$79, KSO, без клавиатура (само виртуална, достъпна с централния клавиш и страничните му контролери), без text-to-speech, има wi-fi, по-малка вместимост на книги, само 170 грама, 6″ дисплей… страхотия. Страхотен е за деца, нискобюджетен или просто непретенциозен човек. $109 без SO.

$99, KSO, тъч скрийн, text-to-speech, само 213 грама и му дават 2 месеца живот на батерията с едно зареждане.

И предстоящият да излезе скоро цветен Киндъл, разбира се:
който е смес между таблет и четец, лично мен не ме интригува, освен с ниската си цена от $199.

Засега реални ревюта почти няма. И все пак – струва ми се, че най-нискобюджетният Киндъл ще е чудесен за деца, или пък за възрастни хора, които няма да ползват клавиатурата. В крайна сметка Киндълът е просто четец и трябва да изпълнява най-вече основната си цел: на него да се четат книги, а не да е, както отбелязват в едно ревю, швейцарско ножче, с което да се прави какво ли не.

15 responses to “To Kindle or Not to Kindle?

  1. Голяма грешка, че не взе с 3g. Няма по-голям кеф от това да седнеш някъде по света (100 държави) и да разцъкаш малко фрий нет.

  2. Поздравления🙂

    Най-якото на киндъла за мен е, че добиваш достъп до хубави книги, издавани отдавна.

  3. Ооо, честито! Знам, колко е хубаво и да, невероятно удобство е.

  4. velqn, сигурно, но с тоя браузър е едно живо мъчение. Тествах го, не е за мен това, даже с безплатен нет.

  5. Имал съм 2 киндъла, единият с 3g, а другият с wifi (ползвам го в момента) и също бих казал, че 3g-то е излишно, освен ако не тръгнеш да ползваш tethering на лаптопа през киндъла, но това е за пристрастени.

    Скинът и зеленият калъф не ти ли дразнят очите? Струва ми се, че отвличат вниманието. Особено с това зелено ми се струва, че се губи от контраста на дисплея.

  6. Не, определено не пречи. Имах възможност да сравня с киндъла с черна корица, сниман по-горе. Обикновено държа киндъла с една ръка, корицата подгъвам и захващам с ластика отзад, за да не ми пречи. Скинът не е много шарен, не бих казала, че разсейва. Може би ако е в по-ярки цветове и с повече шарки, да е така… но все пак, човек и детски книги с картинки като чете, в крайна сметка чете текста.

  7. Аз си предпочитам черната класика за калъфите, много по-стилно ми стои. Скинът не ме кефи въобще, прилича ми на телефоните на децата ми в училище, които са накичени с какво ли не. Но все пак си умрях на мъка, че имало и червен калъф с лампичка… не ми беше хрумнало предварително да проверя и сега си се дразня вътрешно, защото щеше да ми пасва на всичките останали червени неща, които мъкна в чантата си (червена също, разбира се).
    Файър разгледах днес… първо се впечатлих, после видях 7 часа живот на батерията и ме изгуби напълно и безвъзвратно. Освен това ми е трудно да забележа разликата между айпода с киндъл-апликация и файър (освен че едното е на Апъл, разбира се🙂.

  8. Doni, tetheringa е пълна простотия, не случайно мрежата на Amazon се казва whispernet. Повярвай ми аз също иска да тетървам на къмпинга в Гърция, но четох за доста хора, които са получили фактури за невалидния трафик + вечен бан от амазон.

    не си струва.

    Кефът е да се абонираш за някое вестниче, да си изтеглиш някоя книжка.

    3g-то просто трябва.

  9. Имам Nook (с тъч скрина) и Kindle (като твоя).
    Определено Kindle е по-удобен.
    Nook-а, го закупихме наскоро, уж като по-модерен да е с тъч скриин, но това се оказа по-скоро недостатък, отколкото предимсто… а и батерията му е не държи тооолкова колкото на Kindle-а.
    Колкото до подвързията… аз съм за класическо черно… или пък за нещо, което да не дразни очите ми. Тъй де, ще чета или ще гледам в периферията.

  10. Честито, дълго и безаварийно да си ползваш книжката🙂

    За 3G не знам… то аз и wifi-то на Nook-a държа изключено през 99% от времето. При моя начин на ползване си е излишно, но аз чета на български основно.

  11. Извинявам се, че се вкючвам малко извън темата, ама как изобщо намираш време за четене с две деца. Аз за сега съм само с едно и едва намирам време да се погледна в огледалото :)))
    Иначе и аз планирам да си купя четец догодина, че за сега чета на телефона и е голяма мъка. И един въпрос: този киндъл отваря ли pdf и ако да, как се справя с това.

  12. Чета вечер, когато децата заспят🙂
    Отваря PDF, но няма опция за увеличаване/намаляване на шрифта, което може да затрудни четенето. Може да се обърне екрана, обаче, и да се чете по-ситен шрифт по-лесно.

  13. А от къде го купи тоз Кънчо Киндъла? Предполагам най-удачно е да се купи от нета .. видях обаче че има разлика в цените на amazon.com и amazon.co.uk. Чух, че от английската версия доставката била много лесна и почти безплатна, ако го поръчаш като gift, но пък е доста по скъпо от американския Кънчо, но пък за него нямам и идея как се поръчва от Америката. Ако може малко да ми разясниш в подробности, ще съм ти благодарен.

    Мерси

  14. Моят е от САЩ, имах кой да ми го донесе. От Amazon.co.uk излиза малко по-скъп, но ако няма кой да го донесе от САЩ лично, за да се избегне ДДС и мито, си струва. В тукашните магазини Киндълите са на неоправдано високи цени за моя вкус.
    В Ebay.co.uk & Ebay.com също има Киндъли.

Вашият коментар

