Кърмене след годинката

Кърмене след годинката: Защо, как, кога и колко?

Щом четете това, значи или кърмите по-голямо дете, или възнамерявате да го правите и темата ви е интересна. Затова няма да ви учудя много, ако ви кажа, че кърмата след годинката си остава чудесна, с всички полезни свойства и съставки, които е имала и преди. Министерството на здравеопазването в България препоръчва през първите 6 месеца от живота си бебето да е само на кърма, последвано от постепенно захранване с допълващи храни, като кърменето продължава по начин, предполагащ кърмене поне до една година; уважавани институции като Американската Академия по Педиатрия съветва майките да кърмят минимум една година, а Канадското Педиатрично Общество и Световната Здравна Организация насърчават кърменето да продължи до две години и след това толкова, колкото майката и детето желаят.

 Нашите баби и дядовци, а нерядко – и майките и бащите ни – са били кърмени дълго. Кърмене до 2-3 години е било нормата преди няма и 60-80 години назад – а човешката природа и нуждите на телата ни не се променят в никой случай с бързината, с която се развиват технологиите, индустриализацията и най-вече рекламата, опитващи се да наложат изкуственото хранене като масова практика.

Затова може би има и някои разпространени заблуди за кърменето след първите 12 месеца, за някои от които ще поговорим тук.


Copyright (c) koratmember

Детето ми не яде кой знае колко други храни, за разлика от връстниците си – това нормално ли е?

Първите шест месеца от живота си бебето е получавало само майчино мляко, а през следващите шест плавно е захранено с допълващи храни, които да разнообразят диетата му и да го научат да приема нови вкусове, текстури и консистенции. При все това, повечето родители, подкрепени от педиатрите си, предпочитат темпът на захранване да се съобрази с нуждите на бебето и през втората половина на първата си година повечето от енергийните и хранителните му нужди се покриват все още от кърмата. Средно около 20-25% от дневния му рацион е от другите храни. Когато човек сравнява своето дете, привидно ядящо съвсем малко „твърди” храни, със съседчето, което на едно сядане омита порция като за възрастен и пита за още, може да се притесни, че изостава. Но е нужно просто да си спомни, че хората са на първо място (и особено на тази възраст) бозайници: майчиното мляко е важно за тях и им осигурява важни имунни и растежни фактори, хранителни вещества, ензими и хормони, които не могат да си набавят другаде и със сигурност в не толкова подходяща и лесна за приемане форма. През втората година количеството на допълващите храни плавно ще се увеличава и ще измества все повече майчиното мляко, докато достигне съотношение поне 50/50; децата, които сучат през третата година от живота си, покриват около 10% от дневните си енергийни нужди от кърмата.

Вече мина годинката, докога е нормално да суче?

Можем да сравним хората с „братовчедите” им, приматите, с които споделяме 98% от гените си. Горилите и шимпанзетата кърмят малките си приблизително до възрастта, в която им излизат първите кътници (около 6 години при хората), и средно 6 пъти по периода на бременността, или за хората – 6х9=4,5 години. Едно проучване сред примати показва, че малките им се отбиват, когато достигнат средно 1/3 от теглото си като възрастни – тази възраст при хората е 5-7 години. Всичко това не значи, че всяко човешко дете трябва или ще суче до първи клас, но със сигурност ще успокои родители, които се чудят до кога ще суче детето им. Многобройни изследвания показват психологически и здравни ползи за кърмените деца – и тези ползи са кумулативни, натрупват се с времето. „Колкото повече, толкова повече” важи не само за гърненцата с мед🙂


Copyright (c) 123RF Stock Photos

Детето ми е злоядо – отказва да си изяжда порциите. Трябва ли да го отбия, за да прояде?

Децата не се раждат злояди – това би било еволюционна безмислица. Но те могат да станат злояди, особено ако свързват процеса на хранене с неприятни емоции (например някой да настоява да ядат храна, която не могат да изберат сами, да определя количеството й, часа за хранене, начина, по който да се изяде…) Това, съчетано с факта, че едва-що навършили годинка, все още ядат сравнително малко допълващи храни, задоволяващи около четвърт от хранителните им нужди, може да притесни родителите. И кърменето няма много общо в случая (всички познаваме достатъчно злояди, некърмени деца), освен че детето свързва гърдата с положителни, приятни емоции, за разлика от гоненето с лъжицата. Обичайно за децата, които са добри в подражаването, е достатъчно да им се даде възможност да имитират нас, възрастните. Да могат да седнат на масата, когато са гладни, а не по часовник. Да имат възможност да изберат от храната, сложена в чиниите, това, което им се яде в момента, да ядат само толкова, колкото искат… И разбира се – в приятна компания. Храненето е социална дейност, а за малкото дете любимата компания е тази на семейството му.

Автор: Бу за сп.’Първите седем’, 2011
акредитиран Ла Лече Лига лидер-консултант, IBCLC международно сертифициран консултант по лактация, RLC регистриран консултант по лактация 

10 responses to “Кърмене след годинката

  1. Наистина разбиранията за кърменето през последните години доста се е променило. Не можете да си представите колко млади майки мислят кърменето след втория-третия месец направо за извратено. А има и такива, които отказват да кърмят за да не се „повредят“. Дано все повече жени осъзнаят, че това е най-естественото нещо на света.

  2. Не само не кърмят, за да не се „повредят“, а за да могат да си пушат на спокойствие, да си попийват отвреме на време алкохолец и да си правят дъъъълги целодневни разходки без да си причиняват „неудобството“ да кърмят навън. Някои майки, които по принцип кърмят, навън хранят с АМ и така малко по малко отбиват бебоците, защото им намалява кърмата… Освен това е много по лесно и удобно да оставят бебчо на бабите и да отидат на море примерно😦

  3. Здравейте,
    Освен казаното от вас ми се иска да допълня и за социалният натиск, който близките оказват, за да се спре процеса на кърмене. В момента кърмя 11 месечна госпожица и ми се оказва невероятен натиск да престана да го правя, защото детето ще има поведенчески проблеми. Дори не е ясно дали вече не било твърде късно за отбиване. Днес получих и подигравателното „и ся, кво, Крали Марко ли ще гледаш?“. Едва ли ще променят мнението ми, но при всички положения от подобни изказвания денят ми не става по-приятен. Най-учудващото за мен е, че жени на възрастта на майка ми са с определено анти-кърмене отношение – като към нещо отдавна ненужно, остаряло, ограничено… Трудно е да се бориш с подобни неосновани предразсъдъци.

  4. Здравейте, аз кърмя дете, което вече е на 2 години и 1 месец и разбира се съм твърдо за продължителното кърмене.
    Но при мен възникна малък/голям проблем – от един месец моята дъщеря тръгна на детска ясла и адаптирането й се оказа доста трудно. Все още не може да свикне, като отказва да се храни и да спи там. Сега вече се кърмим само вечер, като тя сама се отказа от сукане през деня.
    Притеснявам се дали това трудно адаптиране не е резултат именно от това продължително кърмене и дали няма да има някакви други отрицателни последици при формирането на психиката й?
    Благодаря.

  5. Повечето майки смятат, че кърменето помага за по-лесна адаптация в яслите – когато детето е стресирано от смяната в обстановката и всичко наоколо се мени, но му остава сигурността, че мама и познатият комфорт са все така същите константи, които да му помогнат да настрои новото си ежедневие, докато свикне с него.
    Много деца се адаптират трудно в яслите и без да се кърмят – въпрос на характер, чувствителност, степен на привързаност към майката (или друг човек, ако той гледа основно детето до този момент).
    Изследванията казват, че дългокърмените деца порастват като по-независими и позитивни възрастни🙂 Може би защото нуждите им са били посрещнати и задоволени тогава, когато са били най-изявени и това им е помогнало да ги надраснат и да преминат към следващия етап в развитието си.

  6. Сега вече съм по-спокойна
    Благодаря

  7. Благодаря много за статията, Бу! Вече мога да си отдъхна. Аз кърмя един господин на година и един месец и всички около мен все за „Крали Марко“ ми говорят, а аз все се оглеждам и го търся!!!!🙂 Хубавото е, че таткото ме подкрепя и вижда, че особено сега през зимните месеци, по някакъв начин това мъниче е защитено от всевъзможните грипове.

  8. Аз искам да Ви се похваля че кърмих моя юнак 3 години и един месец.Ще посъветвам майките които кърмят да не слушат никой какво им казва против кърменето .Моето дете го кърмих и докато ходеше на ясли и после три месеца откакто отиде в градина и на никой нито в яслите нито в градината съм споменавала че цока понеже знаех че щяха да ми се „карат „.Дори сега от един месец както съм го отбила продължавам да изпитвам носталгия по кърменето и май излиза че повече за мен е трудно да се адаптирам след такъв дълъг период на кърмене.

  9. Ради,
    Браво на Вас! Надявам се и аз да успея толкова, засега вече малко повече от година кърмя, амбицията ми е да станат поне две години. Бихте ли споделили как се отрази кърменето на заболеваемостта на детето – при първия контакт в яслите и после в детската градина. Това разбира се ако имате наблюдения – за мен това е един от основните мотиви да кърмя по-дълго и наистина се надявам периодът на настинките да е по-лек.

  10. Здравейте, брлагодаря за хубавата статия. Имам момченце на двегодинки. Кърмя го активно. Искам да споделя, че има огромен натиск върху мен, включително от роднините да спра да кърмя.Убедена съм че и върху много други жени се оказва подобен натиск. Казват ми че било срамно да го кърмя… Добре, че мъжа ми ме подкрепя! А когато виждам очите на детето ми докато суче – това ми е достатъчен мотив да продължа!

Вашият коментар

