Мога ли да спортувам, докато кърмя?

Мога ли да спортувам, докато кърмя? Вярно ли е, че по време на кърмене не трябва да се спортува, защото кърмата придобивала кисел вкус и бебето може да спре да я харесва? Как да се храня, докато кърмя?

Много майки се интересуват как да поддържат добра физическа форма и след раждането. Спортът и движението са важни за всеки човек, без значение дали преди бременност, по време на деветте месеца очакване или по време на кърмене. С движение и редовно раздвижване повечето майки се чувстват по-добре и по-бодри. Въпросът е особено важен, защото кърменето не е ‘специално’ състояние, а нормална част от живота на жената.

За много жени е по-трудно да приемат промените в тялото след раждането, отколкото промените, които са изпитали през бременността. Новият вид на тялото и драматичните промени в него след раждането на бебето, отпуснатата кожа на корема, килограмите в повече… тези неща могат да притеснят дори най-самоуверените жени. Това донякъде се дължи на склонността на жените да се винят за всичко и в доста по-голяма степен – на тиражирания от медиите и детски списания образ на СуперМайката, която се справя с всичко и едновременно с това изглежда блестящо и в прекрасна физическа форма. Реалността, разбира се, е друга: повечето майки се чувстват объркани от новите промени, понякога потиснати от чувството за изгубен контрол и осъзнаването на фактите.

Това обаче не трябва да е пречка човек отново да се научи да се чувства добре в кожата си.

Много от майките избират да продължат и след раждането със спорт, ако са практикували такъв по време на бременността. Обичайно е необходима консултация след раждането с гинеколога и/или личния лекар, за да препоръча кога най-скоро след раждането е възможно да се спортува. Обичайно след нормално вагинално раждане без проблеми това е средно месец, а след раждане със секцио може да е до шест и повече седмици.

След като лекарят даде ‘зелена светлина’, всичко, което е нужно е да намерите спорт, който е най-удачен за вас и да успеете да планирате времето с бебето така, че да успявате да спортувате (всъщност това е може би най-трудната част).

Ободряваща новина е и фактът, че изключителното кърмене през първите шест месеца от живота на бебето и продължаващото кърмене след това помагат по-бързо да се влезе във форма: кърменето гори калории, особено ако е съчетано с някакъв вид движение и балансирано хранене.

Сваляне на повече от 2 до 3 кг на месец крие риск от отделяне на повече токсини от разграждането на мастните депа, част от които да попаднат и в кърмата. Затова се препоръчва (за всички, не само за кърмачки) да се сваля със здравословен темп, не повече от 2 до 3 кг на месец, или 0,5-0,7 кг на седмица. Изглежда бавно, но е по-полезно за тялото и позволява да се избегне потенциален йо-йо ефект.

Умерен хранителен режим с повече плод-зеленчук, нетлъсто месо, без пържене и запръжки, неща на скара и пара, без мазно, според повечето майки им се отразяват добре. Без строга диета – едно пренареждане на храненето така, че да е максимално полезно – не само за майката, а и за цялото семейство – е от полза. Не става дума за крайности или трудно меню, а нормален, балансиран начин на хранене – например такъв, какъвто повечето майки имат по време на бременност.

Важно е да изберете добре прилягащ спортен сутиен, който добре поддържа бюста, особено ако практикувате спорт, свързан с интензивно движение. Много майки предпочитат да накърмят бебето непосредствено преди тренировка, за да не им тежи излишно и да няма опасност бебето да огладнее, точно когато ги няма. Понякога след наистина интензивна тренировка в мускулите се отделя т.нар. млечна киселина – според някои майки това, вероятно съчетано с изпотяването, може да промени временно вкуса на кърмата (гърдата), но отминава бързо и обичайно 20-30 минути след тренировка няма проблем, нито бебето се мръщи. Повечето майки обаче не срещат никакъв проблем да кърмят бебето дори непосредствено след спортното занимание.

Разумно е за всеки случай да не се очакват чудеса – килограмите, качвани 9 месеца, ще се свалят вероятно поне толкова, но пък с постоянство се постигат много добри резултати, а цялостното здравословно отношение към храненето и редовното движение са полезни за всяка възраст.

Ако няма възможност за организирана тренировка, много майки намират други начини да се чувстват във форма: със спорт у дома, със занимания, включващи и бебето (например като тежест :)) и т.н. Вариантите са много, само трябва да потърсите този, който най-много ви допада.

Още за четене по темата:
Хранене по време на кърмене
Злата захар
Кърмя и дебелея
50 суперхрани за бременни и кърмачки
Нисковъглехидратни диети и кърмене
Кърмя, а искам да отслабна. Безопасна ли е НВД?

Автор: Таня Русева-Бу,  Лече Лига Лидер, IBCLC –
международно сертифициран консултант по лактация
публикувано в Първите седем, 2012, тук с допълнения

Източници:
https://www.llli.org/llleaderweb/lv/lvoctnov97p115.html
https://www.llli.org/nb/nbsepoct00p156.html
The Breastfeeding Answers Made Simple, 2010
The Womanly Art of Breastfeeding, 2010

6 responses to “Мога ли да спортувам, докато кърмя?

  1. Ох, аз спортувам, храня се разумно и доста ограничено, количеството е както когато не кърмех, и все пак кантарът не мърда. Детенцето ми вече е на 1 годинка, все още доста си суче , особено нощем. Организмът ми се съпротивлява на свалянето не килограми и това е :(Но дали е свързано с кърменето?…
    Може би след като отбия ще се променят нещата…ю

  2. Аз съм много доволна от кърменето – ям без никакви ограничения, включително сладко и хляб и си свалих всичките 20кг до 4 месец след раждането. Попринцип много лесно напълнявам – не мога да отдам това лесно отслабване на друго, освен на кърменето.:)

    Бу, кърмя успешно вече 6 месеца и всичко, което трябваше да знам за кърменето го разбрах от този блог. Ужасно благодаря!

  3. Оправете това „фкусно“ в главното меню, моля Ви…

  4. Не искам, нарочно е🙂 Това ми позволява да е последно в редицата, вместо на трето място (все пак тук кулинарията е само на гости от време на време).

  5. Може ли да задам един въпрос относно спортуването – народните танци могат ли да се отразят негативно на кърменето? 2 пъти на седмица, по 1 час, смесено натоварване – има и по-динамични хора и и по-умерени. И подскачането и друсането на бюста дали оказват влияние?
    Целта не е отслабване, е движение и разтоварване за майката🙂 Ходила съм преди да забременея, но спрях за 9 месеца и сега пак ми се иска да се пораздвижа🙂
    Мерси🙂

  6. Благодаря ви за интересната статия и се надявам да ни пишете пак.Не виждам защо не трябва да тренира една майка, все пак гледайки и слушайки по телевизията така наречените звезди веднага започват да тичат и по леки упражнения за да си върнат по- бързо своята форма.Все пак е нормално да има лека консултация лекар при това положение, но все пак тренировката на мен ми се вижда нужда, но и като ставаш постоянно да гледаш детето си, то няма как да не отслабнеш бързо бързо.Благодаря ви за хубавата статия.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s