Gallery

Домашен течен шоколад

Помните ли домашния шоколад, който майките правеха едно време? Да? И аз. Вчера една приятелка го спомена в съвсем друг контекст и както не се бях сещала за този шоколад от сигурно 20 години, изведнъж едва успявах да преглъщам, какво остава да мисля за нещо друго.

Обявете бойкот на тънката талия и поздравете фамилията с един суперлесен и супербърз за правене домашен шоколад. Рецептата е от Бг-мамма, където, както знаем, има всичко. Не съм открила топлата вода с нея – имайте предвид, обаче, че това е именно онази рецепта, която помните от детските си години и която всички майки и баби имаха записана в тефтерите си с рецепти.

Продукти:

250гр сухо мляко
5 с. л. какао
250 мл вода
250 гр захар
125 гр масло

Водата се слага да заври на котлона, към нея се добавя захарта, а като се разтвори – и маслото, докато се разтопи. Сухото мляко и какаото се разбъркват заедно в голяма купа и в тях се излива сварения сироп. Разбърква се, но понеже става с много бучки, аз лично предпочетох да пасирам гладко сместа, вместо да я прецеждам (и с миксер ще стане, ако се бърка от самото начало на наливане на сварения сироп към сухата смес).

Ползвах 200 гр. сухо мляко 1,5% и 50 гр. 26%, защото такова имах под ръка. От това донякъде зависи колко ‘мазен’ ще е шоколадът. Знам, че някои майки използват изостанало адаптирано мляко за правене на течен шоколад, но не съм пробвала лично как се получава. Какаото ми е с трудните за намиране 22% масленост (масово се продават 10-12%, което според мен не придава достатъчно какаов вкус и цвят). В хода на бъркането добавих още 1-1,5 с.л. какао. Използвам хубаво масло – може дори да е несолено, особено подходящо за сладкарски цели – защото ако има силен мирис, ще се усеща и в шоколада после. В оригинала на рецептата в края се добавя и една ванилия, но аз я пропуснах с чиста съвест. Захарта ми дойде много – даже за моя вкус, а аз нося на сладко. Следващия път ще пробвам само с 175-200 грама, както и ще опитам с кондензирано неподсладено мляко – очаквам да придаде по-плътен вкус.

Ако успеете да го опазите достатъчно дълго след разбъркване, охладете го на порции в хладилника и после опитайте лъжичка носталгия.

7 responses to “Домашен течен шоколад

  1. Благодаря! Лично аз често си го правех навремето. Но с едно сухо мляко, което се продаваше в аптеките. Беше в пакети от алуминиево фолио, и май се водеше лактоза, а не мляко (не му помня името, за съжаление). Често съм се сещала за тази рецепта, но не съм имала смелост да пробвам със сухите млека, които сега се предлагат. Но ще взема да опитам, може и да се получи🙂

  2. Жива и здрава да си. Откога я търсих тази рецепта. Благодаря ти. Навремето го правих със споменатото в предния коментар мляко от аптеката. Тъй като живеех в малък град то рядко се намираше и постоянно дебнех кога ще заредят. Ехххх и мен ме обхвана носталгия, довечера ще го направя на домочадието.

  3. Аз лично ползвам прясно мляко вместо вода. Точно тогава се получава плътен вкуса.

  4. Мисля, че в оригиналната рецемта захарта е колкото водата, но не като грамаж, а като обем, т.е. една чаена чаша вода (което действително е 250мл=250гр), но захарта – пак една чаена чаша, което обаче май е около 125-150гр.

    С брат ми (докато майка и татко са на работа) сме правили стотици пъти това божествено нещо, и всеки път беше изключително предизвикателство „този път да успеем да го направим без бучки“. Голяма забава падаше като се опитвахме да опазим кухнята от пръскащия се на всички посоки бъдещ течен шоколад, получил тази си сила от въртенето на перките на миксера. Добре, че вестник Работническо дело беше толкова голям размер – той успяваше да спаси немалка част от кухнята. Уви, даже над него избягваше по някоя ценна капка. И все пак вечерта дори и мама и татко успявахме да почерпим.

    Сега като вече аз съм мама и преди време реших да търся точно тази рецепта в една книга за сладки, видях една хитринка. Тя е да се смесват сиропа и сухото след изстиването на сиропа. И така забравяме за бучките!

  5. Извинявам се за грешката – изглежда захарта, изсипана в чаша, си тежи колкото водата, сипана в същата чаша. Така че и аз се присъединявам към идеята за намаляване на количеството на захарта в рецептата, защото течния шоколад става наистина възсладък.

  6. млякото се казва лактан. поне ние така го правихме. наистина е страхотен шоколада

  7. за съжаление при мен стана някакво желеподобно нещо..позлвах адаптирано мляко.И аз имам страхотни спомени от деството.

Вашият коментар

