Gallery

„Месец на кърменето“? Не съвсем…

В началото на м.май ми се обадиха от „Денят отблизо с Мария“ с покана за участие в предаването. Наложи ми се да откажа. Обясних подробно защо именно трябва да откажа участие в предаването; надявам се мотивите ми да бяха разбрани, а може би следващият път няма да се налага да избягвам участие в иначе любимата ми тема за дискусии – кърменето.

В новините през май излезе нещо на пръв поглед интересно: болница в София организира „месец на кърменето“. Чудесна идея, нали? Не съвсем. Ето защо: болницата, организатор е от т.нар. „болници, приятели на бебето“. Това с две думи би трябвало да значи, че в тази болница се насърчава, защитава и промотира кърменето. И на пръв поглед този „месец на кърменето“ е напълно в тон с това.

Но в следващия момент, ако човек се зачете в новината по-отблизо, вижда, че тази инициатива е с горд партньор и спонсор Нестле. Нестле е компания-производител на бебешки млека и храни за кърмачета и малки деца. Освен това, тази компания е призната за най-брутална в постоянно и агресивно неетично рекламиране и разпространяване на продуктите си по начин, който подкопава успешното кърмене.

(nota bene: обърнете внимание, че тук в никой случай не става дума „за“ и „против“ адаптираните млека и храненето с тях като такива. Тук говорим за неетичният им маркетинг от производител и дистрибутор, насочен към родителите, който пречи на естественото хранене)

Най-доброто... но за кого?

Чакай, чакай, какво? Компания – производител на адаптирани млека да е организатор и спонсор на лекции за кърмене? Ами че това е все едно

…Голям производител на спиртни напитки да е спонсор на кампания за трезвеност.

…Производител на цигари да организира и спонсорира семинар за белодробна профилактика.

…Списание със съдържание 18+ да направи в известен стриптийз клуб семинар за предимствата на девствеността и въздържанието преди брака.

…Месопроизводители да организират и спонсорират лекции за ползата от вегетарианството.

…Фармацевтична компания да промотира бабините лекове.

…Министърът на здравеопазването и министърът на спорта да застанат зад щанда на верига за джънк фууд да я продават и така да насърчават подрастващите да я консумират, докато в същото време изнасят данни за затлъстяването сред учениците… опа, пардон, това вече се случи наистина.

И преди сме говорили надълго и нашироко за неетичния маркетинг на Нестле. Много хора продължават да изберат да не се замислят твърде много и като чуят, че някой има нещо против неетичен маркетинг и връзката му с ниските нива на кърмене сред младите майки, превъртат очи и отговарят с банални фрази като „всеки си има глава на раменете, може да прочете и да се информира, преди да реши“, както и любимото ми, „нали на кутията с адаптирано мляко пише, че майчината кърма е най-доброто?“ Да, пише, и какво от това? Този надпис по никой начин не помага на майките, нито променя факта, че маркетингът е неетичен, брутален, агресивен – и повярвайте ми, дава отличен резултат.

Разбира се, не е трудно човек да се сети, че спонсорирането на такъв „месец на кърменето“ от компания-прозводител на изкуствени млека, не е нищо повече от поредната маркетингова стратегия. Още повече не просто производител, а такъв, печално известен с агресивния маркетинг на продуктите си. Да, на теория се говори за кърмене. На практика обаче, майките получават изключително смесени послания – на беседата, посветена на кърменето, получават рекламни материали, също за кърмене, брандирани обаче с логото на компанията – производител на адаптирано мляко. Не е моя работа да обяснявам как точно работят подобни маркетингови и рекламни стратегии, ще посоча само някои от най-очевидните:

– крайният обект получава трайно посланието на марката, „ние ви предоставяме безплатна лекция и ви даваме подаръчета на нея, значи сме добрите“. А всеки би предпочел да пазарува от поне наглед приятелски марки, вместо други, които с нищо не са му показали, че са другарски настроени и той им е важен – особено ако става дума да им се повери детето и добруването му.

– получава се така желаната за всеки производител разпознаваемост на марката; в бъдеще потребителят, който е бил облъчен многократно  визуално и вербално с дадена марка, е много по-вероятно да избере именно нея, без значение реалните й качества, сравнено с други съперничещи й марки.

– има добър PR, който разбира се, компанията-производител веднага използва. Всичко опира до добрата репутация и как ще съумееш да се представиш в очите на хората, защото единици ще са тези, които ще задълбаят в мислене и факти. Друго си е да обявиш публично на сайта си и в информационните бюлетини какво правиш за благото на родителите и бебетата, без особено значение от реалността.

има добър отзвук в медиите – правим нещо чудесно и полезно за бъдещите родители, правим го безплатно, в алтруистичен порив да сме им от полза, значи сме добрите (и действително, този „месец, посветен на кърменето получи много широко медийно отразяване – това беше и причината да избера да пиша за него след края му). Няма лоша реклама, но позитивната реклама е винаги предпочитана.

– далеч не на последно място, в пряка зависимост от горните, повишават се продажбите на продуктите на марката. Което по принцип е нормално и е желана практика за всеки производител, но когато става дума за продукт на компания, която често под една или друга форма е манипулирала родителите да се откажат от безплатното (кърмата), за да купи продукта му (адаптираното мляко), особено като имаме едно на ум детското здраве и негативната връзка с изкуственото хранене, нещата не стоят толкова безобидно като „просто си продаваме стоката“. Няма такова нещо като „просто си продаваме стоката“ в случая, защото става дума за здравето на бебетата и не е просто поредният продукт, който ще сложим в шкафа.

Това е едната част от историята. А другата, която мен лично ме притесни повече от маркетинговата стратегия на Нестле – защото тя е очаквана, предвид богатата и продължаваща с десетилетия лоша практика на тази компания за неетичен маркетинг на заместители на майчина кърма – е фактът, че болницата, провела този „месец на кърменето“, е една от болниците, приятели на бебето.

Разбира се, няма какво да се лъжем, в България практически няма болница, която да е наистина „приятел на бебето“ в смисъла, който влага УНИЦЕФ и програмата им BFHI (Baby-friendly Hospital Initiative). Но е много затормозяваща мисълта, че именно болница, приятел на бебето продава – именно продава – майките. Това е лош вкус, лоша практика и мечешка услуга – отделно, че автоматично извежда болницата от списъка така или иначе нефункциониращите като БПБ в страната. Болниците са търговски дружества; всеки приход е търсен и добре дошъл. Но дали да се продадат и предадат пациентите е решение? Не мисля така.

Доверието и доброто име се градят с години. Разбира се, голяма част от бъдещите родители, посетили тези безплатни лекции, никога няма да се замислят или да направят горните паралели. Дори да не им се получи кърменето, те надали ще стигнат до моите изводи. Не биха се усъмнили в добронамереността на организаторите – както болницата, така и спонсорът. И именно тук е разковничето, защо всъщност е такъв голям проблем компания-производител на адаптирани млека да спонсорира лекции за кърмене в болница, за която се предполага, че е приятел на бебето.

А на новите майки да не им се „получи“ е много вероятно – въпреки че над 91-92% започват да кърмят още в родилния дом и имат желание да кърмят, кърменето и увереността на майките се подкопават по толкова много и различни начини, че едва 15% от бебетата след раждането са само на кърма (изключително кърмене), а едва едно от пет бебета получава някакво количество кърма на шест месеца. Преведено на нормален език, това значи, че на шестмесечна възраст четири от пет бебета вече са на изкуствено хранене и само едно получава кърма. Забележете, някаква кърма – изобщо не говорим за нормалния стандарт бебетата да бъдат изключително кърмени в първата половин година от живота си.

Къде се къса връзката? Със сигурност – едно от местата ще са тези лекции, спонсорирани от производител на изкуствени млека – по принцип посветени на кърменето, но на практика – с толкова много скрити подводни камъни, че човек просто не знае кое най-вече го е дръпнало надолу…

В следващия брой: Брошури, посветени на кърменето? Не съвсем…

И така, когато ми се обадиха от „Денят отблизо с Мария“, за да ме поканят в предаването, ми обясниха, че ще си говорим за кърмене. Не мога да дойда, мили хора, обясних им аз. Да дойда в предаването, в което анонсирате лекции за кърмене, спонсорирани от производител на адаптирано мляко, брутално нарушаващ Международния код за маркетинг на заместители на майчина кърма ще подаде смесено послание – все едно одобрявам инициативата им. А аз не я одобрявам и не бих могла да я одобря; не искам да изглеждам свързана с нея по какъвто и да е начин. Нито като Ла Лече Лига Лидер, нито като IBCLC сертифицран консултант по лактация от международния борд. Но защо, някак не ме разбраха в началото. Ще анонсираме новата инициатива на „Св.София“ и Нестле и после ще си говорим за кърмене. Именно. У зрителя всичко това би оставило едно впечатление, все едно гостуващите в студиото харесват и подкрепят инициативата (въпреки лудите мечти, е нереално да фантазираме, че ще е добър тон в тоя случай гостите да нападнат и в ефир да оплюят този „месец на кърменето“). И така, отказах. Разбрахме се, че някой друг път ще си говорим за кърмене, при по-добри обстоятелства. Дано.

4 responses to “„Месец на кърменето“? Не съвсем…

  1. Браво Бу! Трябва да има повече хора като теб. Благодарение на теб вече кърмя детето си 1 година:)

  2. Аз кърмих 3 години и 11 месеца, основно благодарение на теб, за което много много благодарим🙂

  3. Десислава Пеева

    Аз родих и двете си деца в тази болница и все още се чудя кой, как и по какви критерии я е набедил за болница „приятел на бебето“. Първия път ми предписаха хапчета за спиране на кърмата – уж за мое добро и ми натикаха бутилката с АМ, вместо да ми обяснят и помогнат с кърменето. Втория път ми подариха залъгалка…

  4. Пенка Божова

    Нестле все пак правят и пюрета и млека за деца за над 1г. годинка. Не правят само АМ и не разчитат само на него. За тях със сигурност е по-добре да си създадат име сред майките и след като те захранят децата си да използат техните продукти. Вероятно им е ясно, че майките, които искат да кърмят ще го направят и е по-добре те да ги подкрепят. Виждала съм книжките им за кърмене, със сигурност биха били от полза за майките. Най големия проблем на майките, е че прекалено много се доверяват на педиатрите, не познавам майка, която не е кърмила, защото е видяла реклама на Нестле. 100% от тях не кърмят или от мързел, или от неинформираност, или заради „умните“ педиатри! При всички случаи тази инициатива на Нестле поне спомага да ги информира и със сигурност заради нея, някои майки ще кърмят. Да разбира се, всичко е маркетинг, но в конкретния случай поне има полза от това! Само за инфо аз самата кърмя от 2 години (и продължавам) и благодаря на Ла Лече Лига за това!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s