Тези дни в пощенската кутия на блога ме чакаше изненада. Предложение за реклама от Данон – в смисъл, аз да ги рекламирам. Публикувам долните текстове, тъй като от компанията се свързаха с мен като обществена личност и блогър и след като ги известих, че ще ги публикувам.
Добавен бонус – моите мисли по въпроса 😀 дръжте се, текстът е дълъг – но е интересен и ще ми е интересно да науча и вие какво мислите.
Здравейте
Имаме удоволствието да Ви представим образователно- развлекателна инициатива на Данон Активия. Тя ще се състои в публикуването на статии за мода, личностно и професионално развитие, здравословни рецепти, начин на живот, дизаи́н, развлечение и култура на уебсайта на Данон Активия.
Тъй като бяхме заинтригувани от Вашия блог и статиите в него, имаме удоволствието oт името на Данон Активия да Ви поканим да участвате в нашата нова инициатива насочена към динамични дами. В тази връзка, Ви предлагаме няколко варианта, чрез които може да вземете участие в нашето предизвикателство:
– Да споделим вече съществуваща ваша статия;
– Да създадете специална статия посветена на Активия (например рецепта, опит или просто забавна случка, арт изпълнение или ваша оригинална идея);
– Да направим интервю с Вас;
От наша страна, предлагаме да вклключим Вашия материал на уебсаи́та на Данон Активия и също така да популяризираме Вашия блог чрез социалните мрежи на повече от 120 хиляди Facebook фена и органично да достигаме до над 2 000 000 потребителя.
Освен това, ако вземете участие, ще получите продукти на Данон Активия и награди за вашите фенове..
За повече иннформация моля да се свържете с нас.
Очакваме Вашият отговор ако сте заинтересовани.
С Уважение,
Mениджър блог отношения
Преди да стигнете до моя отговор, няколко бързи забележки:
– в България все още се смята, че всеки се чувства силно поласкан да рекламира някого срещу нищо, или в замяна на ‚блага‘ от типа на, „ти разкажи на всичките си познати нещо хубаво за нас, а аз ще кажа на нашите привърженици, че ти си се изказал ласкателно за нас“. Тук очевидно нещо куца в логиката, защото всичко се върти отново покрай компанията, търсеща реклама – тоест, искат някой да им прави реклама и после да се хвалят пред феновете си, че някой им е направил реклама. По света рекламата с помощта на тематични блогове (и фейсбук страници, Туитър) е разпространена широко като един по-деликатен, но не по-малко агресивен начин да се рекламира. И най-често се заплаща, впрочем, в кеш или еквивалента му.
– в случая обаче, не става дума за пари, защото все пак не всичко опира до парите. Доста рядко се навивам да правя ревю за някого или нещо, защото много държа на етиката такава, каквато я усещам аз и каквато ми е важна на мен. В случая, получавам покана за нещо, което изобщо не се вписва в идеите ми за етична компания и етичен маркетинг. Вижте отговора ми по-долу, за да разберете какво имам предвид:
„Здравейте,
Няма да приема предложението Ви. И искам да Ви обясня защо.
Като Ла Лече Лига Лидер, а също и като IBCLC (Internationa Board Certified Lactation Consultant), аз не само подкрепям кърмещите майки по различни начини, но изключително уважавам и правя всичко по силите си да спазвам Международния код за маркетинг на заместители на майчина кърма.
След Нестле, Данон е вторият по големина производител на заместители на майчина кърма в света. Също като Нестле, Данон е крупен нарушител на Кода, активно практикуващ лош и неетичен маркетинг на продуктите си, заместители на майчина кърма по начин, който подкопава добрите практики на кърменето и подвежда новите родители.
Данон, също като други производители, е постоянно сочен за нарушител на кода още от 2010 насам в рапорта „Breaking the Rules, Stretching the Rules“ на International Baby Food Action Network (IBFAN). Към декември 2013 няма промяна на лошите практики и Данон продължава да е сериозен нарушител на Кода.
Тъй като уважавам Кода, а също така, не одобрявам лошите практики в маркетинга, сред които са тези на компанията, която Вие представлявате, намирам предложението ви за крайно неуместно.
Вероятно ще Ви е интересно да научите повече за компанията, за която набирате евтина реклама и защо практиките й не са ОК:
http://info.babymilkaction.org/pressrelease/pressrelease09apr13
В бъдеще може да искате да проучвате по-добре хората, на които предлагате такова сътрудничество. Ако бяхте разгледали блога ми, щяхте да видите, че не само бойкотирам Нестле, но и съм писала за Международния код; като мениджър, макар на блог отношения, трябва да познавате компанията, която представлявате и да сте наясно къде не е добре дошла.
Допълнен, този отговор до Вас ще кача и в блога си.
Поздрави,
Бу,
ЛЛЛЛ, IBCLC, RLC“
Danone v. Nestle formula marketing war reaches the UK | Protecting breastfeeding – Protecting…
info.babymilkaction.org
Campaigners are pointing to new aggressive baby milk marketing practices in the UK as a sign of increased competition with Nestlé entering the UK market, where Danone is currently the largest company. Nestlé and Danone are respectively the world’s biggest and second-biggest manufacturers of breastmilk substitutes [ctd]
Сега, нека внеса някои пояснения, защото зная, че далеч не всички се интересуват какъв точно е проблемът с маркетинга на заместителите на майчина кърма, още известни като „адаптирано мляко“, „бебешки млека“, „бебешки храни“ и т.н.
Проблемът не е в самите тях. Проблемът не е в това, че някой храни детето си с адаптирано мляко, готови пюрета и каши и т.н. Проблемът не е, че се продават в магазините. Нито едно от тези неща не стои в основата на гореспоменатия бойкот; никой не се опитва да убеди хората да не ги дават на децата си, нито те попадат в обхвата на Кода.
Това, което засяга Кода е именно маркетингът на тези заместители. И по-специфично, неетичният маркетинг. Казано с две думи – ако някоя компания се опитва да рекламира заместителите на кърма, които произвежда, като:
– поощрява или дори подкупва по един или друг начин здравните работници да ги препоръчват на родителите
– дава ги като безплатен ‚подарък‘ на болниците или като ‚мостри‘ на майките
– рекламира ги в списания, сайтове и пр., насочени към родители, като не се придържа единствено към фактологията и научните доказателства, а изказва твърдения като ‚силна храна‘, ‚незаменими хранителни вещества‘, ‚повишен имунитет‘ и т.н. подвеждащи твърдения (да-да, правилно прочетохте – тези реклами са забранени от Кода, нищо, че ги виждате на всяка крачка – България е като един разграден двор по отношение на неетичния маркетинг)
– и така нататък,
като по този начин подвежда родителите и потенциално ги насърчава те да се откажат от кърменето, а започват да купуват продуктите им. И не се съмнявайте – тези тактики на наплашване, заблуждаване в качествата на продукта и подкопаване на увереността на родителите, че не знаят кое е добро за детето им, работят. И работят отлично. Ниските проценти на кърмещите жени в страната само няколко седмици след раждането, въпреки че над 95% започват да кърмят в родилния дом, го доказват без никакво колебание.
Затова е създаден този международен Код – и въпреки че към днешна дата той понякога се нуждае от нов, по-свеж поглед, е сигурно, че от регламент за маркетинга на заместителите на майчина кърма има нужда. И най-вече, има нужда този регламент да е не само на хартия и не само пожелателен, а да се спазва наистина.
Надявам се горното кратко обяснение за какво служи Международния код и защо е важно да го има, да е помогнало. Сега обратно към въпроса. Данон не внасят и не предлагат продукти, заместители на майчина кърма на българския пазар. Но – както сте видели от линка по-горе, навлизат активно в Европа; в Англия вече се водят ‚войни‘ между двата най-големи производителя и е въпрос на време да стигнат до нас. Въпреки че имам проблем с други техни продукти с подвеждащи твърдения, например „Данонино“, чият реклама активно внушава, че без него детските кости не растат здрави и няма начин детето да си набави нужните му за растежа витамини и микроелементи, това не попада в обсъжданото тук и е по-скоро общ проблем с подвеждащи реклами.
А в световен мащаб Данон са втория по големина производител на заместители на майчина кърма и втори по големина нарушител на Кода. Това има значение. Светът отдавна е признат за едно голямо село и не можем да си затворим очите за нещо, случващо се при съседите, а не у нас, като се направим, че не ни засяга. Утре ще засяга и нас, и ако нашите съседи се направят, че не им влиза в работата, тежко ни.
Така че, единственото правилно нещо, което сметнах, че мога да направя, беше горният отговор. За мен, а предполагам, и за още много други хора, е въпрос и на интегритет и личен морал какво ще изберат да подкрепят – и дали изобщо, защото това засяга и други и е и наша работа да се застъпим за други, които не могат. Получих на свой ред текста, цитиран по-долу:
Mnogo Vi blagodarq za podribnoto obqsnenie. Az samata se interesuvam ot zdravosloven nachin na jivot i sum bila surovoqdets i vegan poradi zdravoslovni ubejdeniq.
Prichinata da Vi pisha e zashtoto mislq 4e vie mojete da povliqete i obrazovate jenite na vsichki tezi polezni praktiki. Tochno tezi jeni imat nujda nqkoi da im obqsni predimstvata na zdravoslovnoto hranene i to kogato sa vse oshte ot drugata strana na „barierata“.
Mnogo sujalqvam che ste se ubidila, no prosto vidqx vashite statii kato dosta cenni i mislq 4e vupreki che ne ste privurjenik na brand-a moje vse pak da spodelim kachestvenata informaziq koqto vie spodelqte.
Ako vse pak, nqmate protiv, az naistina bih jelala da spodelq nqkoi vashi statii.
Jelaq vi vsi4koi nahi-hubavo, i vi pozdravqvam za vashata iniziqtiva da prosvetlqvate i pomagate na horata.
Budete vse taka strastna v tova koeto pravite!
P.S. Ponqkoga trqbva da minesh na drugiq brqg za da mojesh da postroish most po koito da minat pove4e hora.
За да не се измъчвате с декодиране на горното, ето ‚превод‘. Оставих правописните грешки, съжалявам:
„Много Ви благодаря за подробното обяснение. Аз самата се интересувам от здравословен начин на живот и съм била суровоядец и веган поради здравословни убеждения.
Причината да Ви пиша е защото мисля 4е вие можете да повлияете и образовате жените на всички тези полезни практики. Точно тези жени имат нужда някои да им обясни предимствата на здравословното хранене и то когато са все още от другата страна на „бариерата“.
Много съжалявам че сте се убидила, но просто видях вашите статии като доста ценни и мисля 4е въпреки че не сте привърженик на бранд-а може все пак да споделим качествената информация която вие споделяте.
Ако все пак, нямате против, аз наистина бих желала да споделя някои ваши статии.
Желая ви вси4ко най-хубаво, и ви поздравявам за вашата инициятива да просветлявате и помагате на хората.
Бъдете все така страстна в това което правите!
П.С. Понякога трябва да минеш на другия бряг за да можеш да построиш мост по които да минат пове4е хора.“
Даже няма да коментирам практиката да се изпрати бизнес писмо някому, написано на шльокавица, и с грешки. Това е неприемливо, грешно и …смешно. Говори ми в известна степен за компанията и служителите й, без значение с какво се занимава тя.
Забележете тънкия паралел между суровоядство, веганство → нормален здравословен начин на живот → продуктът, обект на кампанията („Активия“). Не мога да се съглася 🙂
И накрая пожеланието „да се мине на другия бряг“, очевидно казващ, че трябва да занижа стандартите си, да обмисля да рекламирам неетичния маркетинг, ако това ще помогне на повече хора да научат за компанията, да купуват повече продукти, рекламирани неетично и потенциално достигащи и нараняващи още повече хора… е, тук нещо куца, не мислите ли?
Не на последно място, заради шльокавицата прочетох „Budete vse taka strastna v tova koeto pravite!“ като ‚Бъдете все така страшна в това, което правите‘ и много се развеселих – внасям страх? Благодаря! После прочетох по-добре какво пише, но моя вариант повече ми допада, та ще се придържам към него.
Изпратих обратно долното:
„Оценявам идеята ви.
За мен ще е удоволствие и интерес да видя, че Данон минава на другия бряг и става компания, уважаваща и спазваща Кода. Това наистина би било чудесен пример за много други компании, които да следват на свой ред добри маркетингови практики.
Благодаря за добрите думи, радвам се, че блогът ми Ви харесва,
с пожелания за всичко добро,
Бу“
Още по темата
снимки (сс): Jomphong, Ohmega1982, freedigitalphotos.net
Освен да изразя удоволствието, за пореден път, да прочета как подхождаш в такава ситуация, едва ли има какво да добавя. Не възприемам тезата за двата бряга. Данон и подобните не са на друг бряг, те са извън лодката. Ако ще строим мостове и ще искаме те да са устойчиви, важно е да стъпят на здрави основи.
Хахаха, браво, ще умра от смях 🙂
‘данон’ и здравословен начин на живот ….
А, стига, БЕ!!! 🙂
С риск да си навлека малко смешен гняв от демократи … Когато бяхме деца в магазините имаше малък избор, но от естествени храни. Сега има изобилие от добре опаковани (хм, – визуално замърсяване му се вика) Заместители.
Бойкот му е майката!
Само искам да разбера кой й е помогнал да напише първото писмо :D. Бу, както винаги – чудесна! 🙂
Отговорът написан на латиница е покъртителен. Много е жалко, че бизнесът ни явно е на такова ниво 😦
Бу, да си жива и здрава! :*
Браво, повече хора като Вас да има в България!
Поздравления! Значи така, а? 🙂
Едни приятелки бяха споделили статията и така научих и за този хубав и полезен пост на този нов за мен блог 🙂
хахахаха, Бу, не се Убиждай, просто мини на другия бряг 🙂 или под дъгата?!?
Браво, Бу! Страшна си 🙂
добре си им го казала, rhcp имат една песен „otherside“:)
поздрав
„Да създадете специална статия посветена на Активия (например рецепта, опит или просто забавна случка…“
Споделям случка в магазина:
Една жена си купува Активия. Продавачката я подава и пита има ли друго. Жената помисли кратко време, почеса се и каза: „Да, и една опаковка тоалетна хартия“ :))))
Сигурно е смешно, ако не беше толкова тъжно по същността си. Чак не знам как да коментирам отговора на дамата, дали се касае за лична некомпетентност, незаинтересованост или желание да се покаже пред шефа. Успех, Бу, в просвещаването на непросветените 🙂 Пък ние, не пишещите блогове, ще помагаме с каквото можем.
Малеееее. Аз съм в потрес. Четох постинга няколко пъти. Първоначално ми падна ченето, а после се смях с глас. Не мога да повярвам що за чпвек са си взели на работа да им върти онлайн комуникацията. Ама пък май си ги заслужават:)
бррррр…..още ми лазят тръпки по гърба
трудно се разбира когато имаш позиция, обмислена, преживяна, твоя си. е как не искаш да минеш на другия бряг, чудна работа. а освен за всичко друго, нека си помислим за начина, по който виждат клиентите си – като жени, които трябва да бъдат образовани (тоест те не са).
поздрави за интегритета. весели празници
От всичко написано, шльокавицата безкрайно ме развесели! Такъв професионализъм лъха 😀 Бу, радвам се, че има хора като теб и трябва да ги има, защото Морал отдавна щеше да е непозната дума в българския език! Искам само да разкаже, че в Мюнхен, където живея в семейството си, в болницата, в която родих, съвсем безплатно получихме безброй шишенца храна „Beba“ (Nestle). както и памперси и разни кашички. В последствие след безброй опити да кърмя, все пак давах И адаптирано мляко…и естествено точно Беба…да, точно така захапах въдицата. Все пак благодарение на времето и съветите на Шаманката и Пепеляшка, а и на моята упоритост, продължих да се изцеждам и да предлагам кърма от шише до края на деветия месец. В момента, в който малкото ми човече реши да прохожда, казах се разделих с помпата, която към този момент се беше превърнала в естествено продължение на тялото ми (цедене от по 30 минути, минимум 6 пъти в рамките на 24ч. ).
Поздрави и успешна седмица!
Безкомпромисна направо! А, тази шльокавица…Какви хора взимат на работа там?
Браво, Бу!
Разбира се, че така ще реагирате на подобно предложение:-)
Четейки става ясно, че това не е провокация към вас дали ще се съгласите- от „данон“ смятат, че е логично да го направите- така де, щом подкрепяте и промотирате кърменето, т. е, здравословното, естествено хранене, защо да не рекламирате тяхното кисело мляко?! Разбира се, погледнато така едностранчиво, би трябвало да се съгласите Уви, не им е хрумнало да прочетат по-подробно биографията ви, за да преценят, че не бихте взели участие в маркетингова кампания на организация, нарушаваща Кода за маркетинг на заместители на майчина кърма. Нищо, че все още ги няма на пазара в България- въпрос на време.
Иначе съм убедена в успеваемостта на маркетинговите кампании на въпросните производители на заместители в ущърб на кърменето. Практика е да се “подаряват” мостри със заместители на кърмата на младите и неориентирани още майки; да се пишат подвеждащи статии; дори медицински лица да твърдят публично, че едва ли не адаптираното мляко се равнява на кърмата, мога да дам безброй примери… Аз лично в родилния дом чух с ушите си, че “ в тази болница дохранваме с … (марка адаптирано мляко) от години, защото смятаме, че е най- доброто”…
В допълнение ще кажа само, че иска ли една майка- намира правилна и актуална информация, намира начин да се пребори с трудностите и предизвикателствата на непознатото и кърми детето си…
Дано сме повече!
Поздрави!
В крайна сметка човека от Активия те накараха да напишеш статия, дори да споделиш случка, само дето няма да се възползваш от полагащото ти се възнаграждение. Няма лоша реклама!
Докато пишех, си давах сметка, че да, нещо ще излезе в блога. Съзнателно взето решение е това, да пиша публично за случката, за „интересното“ предложение, никой не ме е „накарал“. А възнаграждение от такава точно компания, благодаря, но не, благодаря.
Но не стоят точно така нещата с „няма лоша реклама“. Не вярвам точно това да е бил търсеният резултат – но пък негативните мнения на хората за компанията като цяло е показателна, че неетичният маркетинг, който очевидно е в повече от една сфера, в крайна сметка рикошира по най-неочаквани начини.
Не мисля, че бизнес-веганката е разбрала отговора ти. Толкова е жалко, че всички, на всякакви нива, са тъй безнадеждно неграмотни и самоуверени. И не става дума само за българската граматика и правопис.
Голяма забава 🙂
Бу, възхищавам се на „страховитата“ ти позицията и начина, по който „страховито“ реагираш 🙂
Поздравления, Бу, тези от Данон явно много им куца маркетинга. Не са си направили труда изобщо да те спечелят за тяхната кауза! Аматьори!
Пишете много добре и обхваща теми,които са доста наболяли в нашето общество и това, че толкова много години не се вземат правилните мерки, вече е притеснително.Силно притеснително е това за майките и бебета им,които още щом се родят е от изключителна важност в каква среда ще бъдат и с какво ще се хранят, но когато информацията е не качествена и с цел да се подвеждат родителите и потенциално ги насърчават те да се откажат от кърменето, а започват да купуват продуктите им както е в повечето рекламни неща, е прекалено според мен.
Много навреме ми дойде прочетеното, за което благодаря. Дъщеря ми -кърмена 2,5г. сега е на 3,5г. Отлично знае, че бебетата сучат от майките. Точно така играе и с куклите си, от което съм много горда.И точно тя да ми заяви снощи как братчето й на 4 месеца трябва да яде мляко за бебета, защото било полезно. Много се ядосах. Не бях пред телевизора, но веднага ми светна откъде черпи така полезната информация – разбира се, рекламите на Nestle.
В болницата пък съм чувала коментари от неонатолози: „Не се мъчи да кърмиш/цедиш – толкова хубави млека има сега. Идеални са точно за недоносени“, при което онемях, а и коя съм аз да убеждавам майката, че и капка коластра е много по-ценна… Неетичният им маркетинг работи дори и с неграмотни специалисти.
„Да създадете специална статия посветена на Активия (например рецепта, опит или просто забавна случка…“
– Тате, откъде се вземат милионите бактерии тоалетната чиния, които Доместос безмилостно избива?
– От Активията на майка ти, тате.
🙂