Gallery

Предизвикателство: 10 книги

Предизвикателство: копирай и сложи указанията в блога си / на фейсбук стената си, после изброй 10 книги, които по някакъв начин си запомнил/а, и tag-ни 10 човека да направят същото. Не мисли твърде много. Книгите просто трябва да са имали някакъв ефект върху теб. И посочи 10 приятеля, които да направят същото.

Приятелка ме покани да участвам в това предизвикателство. Трудно ми е не за друго, а защото имам повече от 10 книги, които ме докосват, които препрочитам редовно, които помня и които са ми повлияли по различен начин през годините. Затова, просто пиша първите десет от тях, за които ми хрумне, не са подредени в някакъв ред. Като ги написах обаче, забелязвам, че са все книги, които съм чела и препрочитам от юношеските години насам и съм винаги готова да ги прочета пак. Книгите, които пътуват с мен през годините.

Нямам дарба на литературен критик и не мога да обясня точно кое ме е грабнало във всяка една книга. Факт е обаче, че са ми повлияли, много. И ги харесвам, дори обичам. Препрочитала съм ги толкова много пъти, че знам някои реплики и пасажи почти наизуст – и все пак, съм готова да ги препрочета отново, във всеки един момент.

Когато можех да го направя, сдобих се и прочетох някои от тях в оригинал. Особено за руските заглавия, разлика има, дори и с най-брилянтния превод (а в старите издания преводът е наистина добър).

1. „Майсторът и Маргарита“, класиката на Булгаков ми е любима. Отчитам като пропуск, че все още не съм имала котка, която да кръстя Бегемот.
2. „12 стола“, „Златният телец“ на Илф и Петров са заедно. Писани преди толкова години, а все така звучат изключително вярно.
3. „Аз, Клавдий“ на Робърт Грейвс. Имам слабост към увлекателно написаните исторически романи, а римската история има какво да разкаже.
4. „Властелинът на пръстените“, и Толкин. Прочетох я за първи път може би на 13 години и продължава да ми е все така интересна. Радвам се, че филмът по нея беше направен задоволително добре, защото няма по-голям ужас за любителя на книга да я види обезобразена във филм.
5. „Quo Vadis“ на Хенрик Сенкевич, също като т.3
6. „Страдание и възторг“ и „Жажда за живот“ на Ървинг Стоун. Животът на Микеланджело и Винсент Ван Гог са наистина увлекателно представени, и са един чудесен начин да се заинтригува човек да научи повече за тях. Заради ‘Гръцкото съкровище’ и Шлиман дълги години мислех да стана археолог.
7. „Цар плъх“ и Джеймс Клавел, както и остатъкът от „Азиатската сага“. В интерес на истината, впоследствие публикуваният по-пълен вариант на книгата за мен поне не донесе кой знае какво и не мога да кажа, че главите, извадени от старото издание, ми повлияха някак, като ги прочетох.
8. „Къщата на духовете“ и „Ева Луна“ на Исабел Алиенде. Всичко, което съм чела от авторката, ми е било особено докосващо, но тези две книги са ми любими.
9. „Сто години самота“ и Габриел Гарсия Маркес. Маркес трябва да бъде четен. Задължително. ‘Любов по време на холера’, ‘Генералът в своя лабиринт’, все чудесни книги. Все още имам негови заглавия, които не съм прочела, но тази книга не бива да бъде пропускана.
10. „Железният светилник“, която ми е любимата от тетралогията на Димитър Талев. „Тютюн“ също харесвам, и въпреки че прочетох и оригиналния вариант, старият политкоректен повече ми е залегнал в мозъка.
(11. „Понеделник започва в събота“ на Аркадий и Борис Стругацки. Да, мамя с броя книги, но не мога да не я включа! Изобщо цялата серия НИИЧАВО, велика.)

Има още много, много книги, които обичам, чета и препрочитам и са ми повлияли. Не мога да ги включа по правилата в горния списък, но все пак… Стайнбек (една от най-любимите ми книги е ‘На изток от рая’, заедно с ‘Улица Консервна’). Бредбъри.Джеръм К. Джеръм. Удхаус. Пратчет. Стивън Кинг. Лукяненко. Библиотека Галактика.

Детските книги. Да, не се подсмихвайте – не знам за вас, но за мен книгите, четени в детските години, остават любими. Карл Май и Винету. „Моят прадядо и аз“ на Джеймс Крюс. Всички книги с приказки с красиви илюстрации и увлекателни истории – индийски приказки, руски приказки, индиански приказки, приказки от 1001 нощ, Е.Т.А.Хофман, ‘Древногръцки митове и легенди’ на Кун, поредиците на издателство ‘Отечество’, списание ‘Дъга’, в което за първи път се срещнах с ‘Хобит’ на Толкин… Готова съм и сега да ги отворя и да ги прочета отново. Дали е знак, че пазя детето в себе си?

Мога да прекарам часове в библиотеката, прелиствайки заглавия, вкусвайки предусетени четива, опитвайки се да добия представа за съдържанието по ревютата на гърба на книгата. Във вторите употреби за книги се залисвам и винаги се разорявам. Малък празник ми е, когато книжни вериги пуснат промоция -50% на заглавията си и дебитната ми карта после дълго хлипа. А когато порасна, ще си имам такава стая:
24-Cozy-Library-Designs-For-The-Home-18

Не страдам особено от елитаризъм в подбора си на четива. Харесвам много стилове, рядко се поддавам на порив да прочета нещо, защото е интелектуално четиво и ще ме накара да се чувствам по-умна просто защото съм го избрала за четене. Харесвам и по-сериозни, и исторически, и приключенски, и хумор и сатира. Чета и повърхностни кримки, и трилъри. (Хе, прочетох дори „Здрач“!)
Чета и популярни, масови книги – ‘Хари Потър’, ‘Игрите на глада’, ‘Игра на тронове’ (отбелязвам го, защото имам приятелка, която не чете твърде силно популярни книги, може би за да не се разочарова). Харесвам и книги, предназначени за деца и юноши. Когато мога, предпочитам да ги прочета в оригинал, просто защото усещането е различно. Изобщо, обичам да чета, затова и беше трудно да се спра само на 10 книги.

Кои са вашите 10 заглавия, които носите в главата си и помните, повлияли са ви по някакъв начин? Избройте ги в коментар под публикацията, а ако пишете за тях в блога си, сложете връзка към този пост.

Denia & What’s That Crap: 10 книги, които ми повлияха като малка, 10 книги, които ми повлияха като голяма

Teia & A Cup Of Teia Ted: Предизвикателство: 10 книги

Изабел & MingleManglePhotoJumble: Книгоспам

Би ми било интересно да прочета кои са 10-те заглавия на Тоня от Moreabg, Мария ДоневаMamaMemi, alia, Lyd и Бояна.

8 responses to “Предизвикателство: 10 книги

  1. Йоана Събева

    1. „Майсторът и Маргарита“ – няма какво да коментирам, това е книга, изчетена на един дъх.
    2. „Параграф 22“ на Джоузеф Хелър. Цялата книга е написана на тънката граница между смеха и жестокостта. Много любима и тежка за четене.
    3. Цялото творчество на Стайнбек и по-точно една малко позната на български негова книга, която четох в оригинал и ми спря дъха дъх – „To a God Unknown“
    4. „Властелинът на пръстените“, „Хобит“, „Силмарилион“. Ами Толкин си е Толкин🙂
    5. „Смъртта е занимание самотно“ , „451 по Фаренхайт“ – Рей Бредбъри, заедно със Стайнбек, друг мой голям любимец.
    6. „Боен клуб“ – пак четена в оригинал – priceless.
    7. „Синухе Египтянина“, Мика Валтари – малко позната, но много ценна книга.
    8. „Последното изкушение на Христос“, Никос Казандзакис – тук нямам какво да коментирам, книгата говори сама за себе си.
    9. „1984“, Джордж Оруел
    10. „Малкия принц“, Антоан дьо Сент-Екзюпери.

  2. Йоана Събева

    Бу, горе си споменала за „Песен за Огън и Лед“ и „Хари Потър“, макар и комерсиализирани, аз останах много доволна. Виж към „Здрач“ и онези „50 нюанса сиво“, към тях имам физическа непоносимост (като се опитам да ги чета придобивам тикове, позиви за повръщане, суицидни размисли и страсти😀 ). Списъка ти покрива моите фаворити.

  3. „50 нюанса“ още не съм прочела, въпреки че приятелка ми ги зае и после ги върнах непрочетени.
    „Здрач“ се оказа четивна, и дори ми беше интересна. С уговорката, че можеше да е наполовина по-къса, че главната героиня очевидно не блести с особен интелект и здрава мисъл, предвид идиотските терзания, които има, и че преразказът на Муша Буша по въпроса е едно от най-забавните неща, които съм чела (но за съжаление, се разбира добре само, ако си чела книгата преди това):
    http://mushabusha.wordpress.com/2010/01/23/2496-pages/

    Впрочем, спуках се да се хиля и на разказът й за „50 нюанса“
    http://mushabusha.wordpress.com/2013/01/09/%D1%84%D0%B8%D1%84%D1%82%D0%B8-%D1%88%D0%B5%D0%B9%D0%B4%D1%81-%D0%BE%D1%84-%D0%B0%D0%B9-%D0%B5%D0%BC-%D1%81%D0%BE%D1%83-%D0%B4%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B5%D0%B4/

  4. Йоана Събева

    Благодаря, че сподели. Още се смея с глас😀.

  5. 1. Сто години самота – Г.Маркес
    2. Любов по време на холера- Г.Маркес
    3. Театър – Съмърсет Моъм
    4. Души в окови – Съмърсет Моъм
    5. Споразумението – Елия Казан
    6. Железния светилник – Д. Талев
    7. Разказите на Йовков
    8. Джонатан Ливингстън Чайката- Ричард Бах
    9. Смъртта на Иван Илич – Толстой
    10. Процесът -Франция Кафка

  6. 1. Майстора и Маргарита – Михаил Булгаков (най-моята книга завинаги!)
    2. Ние от Космоса – Арнолд Мостович (с нея лагах, с нея ставах, изгуби се някъде при многобройните ми премествания)
    3. Гумения Тарзан – Оле Лунд Киркегор (изключително забавна детска книга, предизвиква мускулна треска на лицето от смях:))
    4. Краят на цялата бъркотия – Стивън Кинг (повест за един младеж, който открива от какво хората в една далечна страна са толкова добри, без капка лошотия в тях и решен да подобри и останалия свят го разболява от Алцхаймер)
    5. Пътеводител на галактическия стопаджия – Дъглас Адамс (всичките части и особено откъса от „Сбогом и благодаря за рибата“, където Артър разказва на Фенчърч историята с гарата, вестникът и бисквитите – много плагиатствани случки съм чувала по тая тема, основно с бира и кебапчета :))
    6. Малкият Принц – Антоан Дьо Сент Екзюпери (без коментар!)
    7. Историите от Света на Диска – Тери Пратчет (с подчертаване на историите за Нощната стража. Велик!)
    8. Лъв без опашка – Ангел Каралийчев (знам я от дете, разказвам я по памет на децата си, вчера я намерих и открих, че помня историята и развитието и с много малки загуби и с леко разместване на героя, нарекъл себе си Лъвско сърце)
    9. Сърце на сърцата – П. П. Славейков (O love, I am not but love.Shelley и моята любов към Символизма, когато бях на шестнайсет)
    10. Празни мисли на един празен човек – Джеръм К. Джеръм (Празните мусли, които са пълни с всичко от живота)

  7. Това е много добро!
    1 Чужденецът Албер Камю
    2 По следите на изгубеното време Марсел Пруст
    3 Процесът Франц Кафка
    4 Малкият принц Антоан дьо Сент-Екзюпери
    5 Съдбата на човека Андре Малро
    6 Пътешествие до края на нощта Луи-Фердинан Селин
    7 Гроздовете на гнева Джон Стайнбек
    8 За кого бие камбаната Ърнест Хемингуей
    9 Големият Мон Ален Фурние
    10 Пяната на дните Борис Виа

Вашият коментар

