FAQ: Често задавани въпроси за захранването

Често задавани въпроси за захранването – 1 част

Кои са някои знаци, че бебето ми е готово за захранване?

Повечето бебета са готови да поемат храна, различна от мляко, около средата на първата година, в повечето случаи – към шест месечна възраст. До този момент хранителната система на бебето най-често е недостатъчно зряла, за да преработва добре други храни. Когато бебето е готово да приема нови храни, най-често това може да се види по различни знаци, за които родителите могат да следят.

  • Може да си държи главата изправена
  • Седи добре и стабилно (с чужда помощ)
  • Прави дъвкателни движения с уста
  • Рожденото тегло се е удвоило
  • Показва засилен интерес към храната на възрастните (опитва се да си вземе)
  • Може да затвори устни около лъжичката
  • Губи рефлекса за избутване на храна с език (който досега го е предпазвал от ненавременно попадане на храна, като я е изплювало)
  • След кърмене (на поискване) изглежда все още гладно
  • Растат зъби

Не е задължително бебето да проявява всички наведнъж, но е желателно да проявява поне повечето, преди да му се предложи захранване. Ако бебето ви проявява само някои от тези признаци (например, държи си главата изправена и му растат зъби), но не всички (не проявява интерес към храната на възрастните, все още рефлексът за избутване с език е активен), то по всяка вероятност не е готово за захранване. Някои бебета проявяват повечето знаци за готовност по-рано, други по-късно, но общоприетото схващане е, че предлагане на каквито и да е храни, различни от мляко (включително сок и плодово пюре) не бива да става преди 4 навършени месеца или по-късно, ако няма причина да се избързва и бебето не проявява желание.

Кои храни трябва да въведа първо?

Различните ‘школи’ по света предлагат различни първи храни, съобразено с местните културни и хранителни особености. Някои неща обаче са валидни навсякъде:

  • Сокът се избягва за първа храна (или сред първите), заради дразненето на лигавицата на стомаха, което често се асоциира с него
  • Избягват се храни, които са известни алергени, докато детето не е на подходяща възраст (ядки, мед, яйчен белтък, краве мляко, глутен, риба и морски дарове)

Извън това, няма стриктен ред на въвеждане на храните. Някои майки избират да започнат захранването със зърнени безглутенови каши, други предпочитат да започнат със зеленчуково пюре, а трети – с плодово. Месото също може да бъде въведено сред първите храни.

Плодове

Повечето бебета обичат плодове. Уверете се, че са добре узрели, меки, добре измити с топла вода и сапун и обелени, преди да ги поднесете на бебето.

  • Банан, добре узрял и мек, намачкан с вилица (може първите няколко пъти да е пасиран гладко, а след това – намачкан, за да свиква постепено бебето с по-груба консистенция)
  • Неподсладено ябълково пюре, от суров плод (ако бебето е над 6 месеца) или задушен на пара
  • Сливи, праскови, круши или кайсии на пюре, ако е нужно, задушени на пара преди това
  • Авокадо на пюре

Зеленчуци

Въпреки естствената си склонност към по-сладки храни, повечето бебета охоно приемат зеленчуци. Много майки предпочитат да започнат с по-сладникави на вкус зеленчуци, които постепенно да смесват с по-неутрални или по-специфични на вкус, за да е преходът по-плавен. Пресните зеленчуци трябва да бъдат добре измити с топла вода, обелени и сготвени до омекване. Замразените зеленчуци са добра алтернатива, ако няма пресни под ръка, но може да е добра идея да избягвате готови консерви, в които има добавена сол и консерванти. Бебето ви може би ще се радва да опита:

  • Печен или варен сладък картоф (батат или по-сладък сорт)
  • Пюрирани обикновени картофи
  • Варена или печена тиква
  • Моркови ‘бейби’
  • Зелен фасул, грах, сладка ряпа на по-късен етап

Зърнена каша

Обогатените с желязо готови каши често се предпочитат за изкуствено хранените бебета, заради притеснения, че не им достига желязо. Кърмените бебета обаче рядко страдат от анемия. Домашният вариант на зърнената каша често е първи избор на майките. Добре е да се започне с безглутенови зърнени храни, като постепенно глутен се въвежда с храни с ниско съдържание (например овес), а тези с по-високо (например пшеница) се предлагат в по-късните месеци. Независимо дали ползвате готова каша или я приготвяте сами, важно е в началото тя да съдържа само един продукт и вода (или изцедена кърма) за разреждане.

Безглутенови каши могат да се приготвят от:

  • Ориз
  • Просо
  • Киноа
  • Амарант
  • Царевица

Някои членове на семейството ми имат алергии, как да захранвам?

Когато в семейството има алергия, винаги е добре да имате едно на ум и да внимавате със захранването. Не е нужно да отлагате самото захранване или да приготвяте някаква свръх-стриктен хранителен режим за бебето, все пак в идеалния случай кърменето е подпомогнало изграждането на имунната му система, а по-късното захранване (на около 6 навършени месеца) е дало време на хранителната му система да съзрее. И все пак, може да искате да въвеждате храните по-бавно от обичайно – вместо на 4-7 дена, може да въвеждате нови храни на 5-10 дена, като следите внимателно за прояви на алергична реакция. Някои майки на фамилно обременени деца предпочитат да въвеждат храни, за които се знае, че са алергени, със няколко седмици или месец (и повече, ако се прецени) по-късно, отколкото ги приемат връстниците им, като мярка за сигурност.

Има ли специфични храни, които кърмещата майка да избягва?

На кратко: не. Няма нужда да се лишавате от определени храни в аванс, защото много рядко се случва бебето да е толкова чувствително, че да реагира на храна, която сте консумирали. Майките често са склонни да обвиняват нещо, което са яли, за раздразнителното поведение на бебето, но истината е, че е далеч по-вероятно то просто да има лош ден (защото и бебетата си имат характер). Ако има съмнения, че някоя храна, консумирана от майката, е вероятен дразнител за бебето, може да се направи пауза от 7-10 дена и пак да се пробва дали наистина е така. Ако имате хранителна алергия в семейството, все пак, може да е добре да избягвате прекомерна употреба на тази храна по време на бременност и кърмене или дори да я изключите поне в първите месеци.

Здравият разум подсказва да се избягва тютюнопушене (също и пасивно пушене), както и алкохол – въпреки че от време на време няколко глътки бира или вино са напълно допустими. Кофеинът в прекомерни дози може да доведе до по-нервно и труднозаспиващо бебе, така че може да искате да се ограничите до чаша слабо кафе в началото и до 2-3 чаши кафе в по-късните седмици и месеци. Традиционно набеждаваните за недопустими – зеле, бобови храни, лук и чесън – рядко са ‘виновници’. Всъщност често се случва храни, считани за ‘лоши’ за кърмачката в едни страни, да са ‘добри’ в друга. В Индия, например, майките консумират спокойно чесън, лук и пикантни храни и кърмят без проблем.

Захранването ще помогне ли на бебето да спи през нощта?

За съжаление – не. Бебетата често се будят по съвсем различни причини, като гладът е само една от тях. Може да се буди от никнещи зъби, да е сънувало нещо или да проявява натрупани през деня емоции, като спи неспокойно. Слагането на гърда обичайно действа успокояващо за всички тези причини и бебето често ще продължи да се буди, ако нещо го притеснява, независимо колко порции твърда храна е получило през деня.

Трябва ли захранването с твърда храна да замени кърменето?

Най-често това не се налага. През първата година от живота на бебето млякото съставлява по-големият процент от дневното меню – приблизително 75 до 85%. По принцип захранването с твърда храна служи за запознаване с нови вкусове, консистенции и текстури, а не толкова за наяждане. Затова не е необичайно бебето да опитва с интерес нови храни, но да не желае да изяде повече от няколко лъжички – по-важно е да свикне да приема новата храна, а с времето количеството й плавно ще достигне по-големи количества.

Много майки избират да не заместват кърмене през първата година, особено ако няма нужда да се отделят от бебето. Най-често те предлагат кърмене на поискване, а твърдата храна се предлага между кърменията, 30-40 минути след сукане, когато бебето вече може да е леко гладно, но не е твърде гладно и изнервено, за да откаже да пробва нови неща. През втората година най-често майките предпочитат да дават първо твърдата храна, а след това да предложат на детето да суче, ако иска.

Как да бъде времето за хранене по-приятно и за двама ни?

Често се случва майката в желанието си бебето й да яде „като съседчето”, да се опитва да въведе много нови храни накуп и да достигне по-големи изядени количества, отколкото бебето всъщност е склонно. Добре е децата да не се сравняват – те могат да са много различни и всяко се развива със собствен темп и по свой начин. Без съмнение вашето дете ще има свои победи и постижения, с които да се гордеете, така че не се чувствайте като на състезание кой ще яде повече неща по-бързо.

Храненето е социално занимание. Ако слагате бебето в специалното му столче, давате му неговата специална храна, а възрастните сядат да се хранят по друго време и без то да е включено в храненето, бебето може да е нещастно. Опитайте вместо това да сядате всички заедно – дори бебето да получава все още различна от на възрастните храна, фактът, че сяда на масата заедно с всички, може да подейства положително на апетита му. Често помага то да има своя лъжичка – за да може да се опитва да се храни само (и да разсипва храна навсякъде). Това може да е много цапащо занимание в началото, но е първа стъпка към бъдещото самостоятелно хранене.

Много майки предпочитат да избягват залъгване и надхитряне по време на хранене от чисто възпитателна гледна точка. На масата се сяда за ядене – ако бебето иска да яде, чудесно; ако не желае, то може би е по-удачно да не се насилва или залъгва само и само да изяде определеното количество, а вместо това да се свали на пода или в кът за игра, за да могат възрастните да се нахранят спокойно. С времето бебето свиква с идеята, че на масата се храни, а ако не яде, никой няма да прави нищо специално да задържи вниманието му.

Храненето трябва да бъде приятно занимание, което да носи удоволствие, както от консумираната храна, така и от компанията на останалите членове на семейството.

Следва продължение

Автор: Бу, сп. ‘Кенгуру’ 2009

Advertisements

3 responses to “FAQ: Често задавани въпроси за захранването

  1. в много походящ момент попадам на тази статия, че бързо се забравя:) мисля марко да го пробвам педагогически тоз път, че съвсем ме примързява напоследък или по-точно нямам никакво време:)

  2. много навреме и много полезно…

  3. Най-полезната ми статия до сега! Всичко е обяснено точно, ясно и конкретно за всякакъв случай!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s