9 дни по-късно

Това ще бъде един съвсем кратък пост 😀

8 вечери и 9 дена по-късно престоят на киселото мляко в библиотеката ми завърши.

Първоначалният състав:

Оцелелите след първия кръг, 9 дена по-късно:

(Барабани, туш)

Родопея: никаква забележима промяна във външния вид или във вкуса.

Данон Баланс: минимално количество цвик, никаква друга промяна във вида или във вкуса.

Бор-Чвор: без видима промяна на външен вид; на вкус почти няма разлика с обичайния вкус за марката – може би една идея по-киселеещо, пренебрежимо малко.

За потвърждение правим опитване със затворени очи. Данон Баланс е с равен вкус, подобен на внезапно сгъстило се прясно мляко; следва го Родопея със леко сладникав, непроменен вкус; на опашката е Бор-Чвор, от тези трите станало най-кисело, доколкото това може да се каже за минимално киселия му вкус – все пак се усеща при тази проба като най-кисело; другите две ги бъркаме, т.е. разлика на вкус почти нямат.

Мисля, че няма да сгреша, ако предположа, че и още седмица да бяха стояли на стайна температура, нищо нямаше да им има. Толкова по въпроса за „Обичам на студено“ и „съхранение от 2 до 6 градуса“ 🙂 Кое колко е натурално или кое мляко е по-истинско – не стоеше като цел тук, но разбира се, всеки е свободен да си прави някакъв извод.

15 responses to “9 дни по-късно

  1. ужас 😦
    аз отдавна не ям кисело мляко точно защото вече никъде не се продава такова, поне не истинско

  2. Интересно ми е какво се случва с Био Кисело мляко при подобни условия. Ето как го представят на сайта си: „Млякото се произвежда без антибиотици, хормони за растеж или опасни пестициди. То не съдържа никакви химикали, млекозаместители, консервиращи или неутрализиращи вещества.“ Доколкото знам не са правени и опити да се подквасва с Био кисело мляко. Аз съм опитвала 3,6% и на вкус беше малко по-кисело от обикновените, но сравнително далеч от вкуса, който познавам от домашното мляко на баба ми.

  3. сигурно и на далеч по-друга цена 😉
    наскоро пих прясно мляко президент – 4,50 лв за литър, но поне прилича на истинско

  4. Аз си квася мляко вкъщи, иначе няма оправия. И прясно купувам от една баба от село, идва до града и продава на пазара. Еми нищо общо няма с това в картонените опаковки, страхотно мляко е и става хубаво кисело мляко от него.

  5. Бу, би ми било интересно да кажеш какво мислиш за млякото на ЕлБи Булгарикум. Покрай твоя експеримент хванах едно на Сердика (което ти най-много хареса предния път) и едно от ЕлБито – изядох и двете кофички без да разбера кое ме кефи повече…предполагам, че далеч не са като ония от едно време (не си спомням, защото тогава не обичах кисело мляко 🙂 ), но ми се струват двете от най-ставащите за ядене на пазара.

    А за Елбито, освен че са запазили симмвола, който едно време стоеше на млеката, има и още нещо, което ми прави впечатление сред пресните млека – като го затоплиш прави каймак! Не знам дали е някакъв критерий за по-голяма естественост, но факт е, че не се получава такова нещо при другите купешки млека, които съм купувала.

  6. Оня ден в хладилника едно прясно мляко ЕлБи се беше развалило 1 ден след срока на годност. След „трайните“ млека прес последните години, този факт е по-скоро положителен.

  7. @Мартин: На мен ми се случи същото с прясно на Верея и бях изненадана. Приятно 🙂

  8. Lorain, аз правя закваска с Био кисело мляко ( отдавна не купувам от магазина ). То е единственото, което прави моето домашно мляко кисело….

  9. Преди да си купите мляко от бабите на село е добре някак си да сте сигурни, че: 1.Си мият ръцете преди да доят кравата; 2.Измиват вимето на кравата; 3.Старателно измиват съдовете, в които се дои млякото. 4.Измили са добре бутилките, в които ви сипват. 5.Съхранявали са млякото на тепература от 5 (или 7 ?) градуса, не повече, не по-малко.
    „Кое колко е натурално или кое мляко е по-истинско – не стоеше като цел тук, но разбира се, всеки е свободен да си прави някакъв извод.“ Много одобрявам написаното. В предните постинги се заяждах, но тук няма как, тъй като това изречение го смятам за задължително.

  10. Загрижена

    Аз също съм много резервирана към,домашните млека,а ако животното е пило някакви и антибиотици или е било нещо болно,и в крайна сметка сте си купили мляко в пластмасови бутилки от всякакви напитки. Дали няма да предпочетете картонена опаковка. А и това, че на млякото външно му няма нищо, както вече доста пъти е дискутиране, това не означава, че вътре е ОК и че съществуват необходимите бактерии т.е. едва ли са живи.Много, ще се радвам някой да направи подобен тест, в лаборатория.Знаете ли къде може да се извърши и колко струва???? Живеем в технологична революция и е нормално млеката да издържат повече, след като самите компании спазват много по-висока хигиена, което е основното при определяненто на трайността на млякото.

  11. ами… освен да започна да си пийвам от кърмата ми, за да съм 100% сигурна какво и откъде е това, което ще изпия…
    А за Био киселото мляко – яла съм, не ми харесва, а и се питам защо е в пластмасова опаковка, щом е тоооолкова Био?

  12. @Lorain: БИО-то се вкисва зловещо, даже и в хладилник. Аз купувам само от него за детето точно поради тази причина – от чисто мляко (така поне се твърди), с правилната закваска и без консервиращи добавки (щом се вкисва).
    По повод на екперимента: преди около три години бяхме забравили кофичка с Данон – на Баба в хладилника, за около 6 месеца (поне като го извадихме бяха минали повече от 6 месеца след срока му на годност). Направих си експеримента да го отворя и да видя на какво прилича. Както пишеш и ти след 9 дни на стайна температура – без изменения във вкус и мирис. Съвсем малко водичка..
    Няма нужда от коментар, нали?

  13. Това не означава, че му е нямало нищо. Само е изглеждало добре, но вътре определено е нямало помен от полезните живи бактерии. Но това определено не означва, че млякото не е хубаво или нещо се слага. Аз консумирам основно на баба и съм доволен.

  14. Всичко е маркетинг, вкл и БИОто…

  15. Загрижена, факта, че сме технологична революция не променя фкта, че млякото се разваля за определен период. И това няма нищо общо с хигиента. Хигиента няма много общо със срока на годност.
    Ако не вярваш опитй се да направиш един тест, правил съм го и знам добре резултата. Създай максимално стерлна обстановка за една добре гледана крава на село и сравни времето за което се разваля млякото и с това на която и да е друга, нормално гледана, крава. Ще откриеш, че разликата е толкова малка, че фактически не можеш да я засечеш самата ти, а когато го сравниш с купешкото, което седи със седмици на рафтовете…
    Същото е с бирата, истинската бира тре максимум до 3 дни, затуй навремето не е било лесно да се открие в България. Това се променя при използването на консерванти. Не случайно до ден днешен най- хубавата бира може да се открие само в малки немски /и околните страни с подобни традиции/ села със собствена пивоварна.

Вашият коментар