Как станах и IBCLC!

Вече е официално: освен „ЛЛЛЛ“ – Ла Лече Лига Лидер – от вчера имам още едно, петбуквено съкращение зад името си: IBCLC, International Board Certified Lactation Consultant, или казано на български – Сертифициран Консултант по Лактация към Международния Борд на същите🙂

Международно сертифицираните консултанти по лактация (IBCLC, защото българското съкращение СКЛМБ ми звучи странно) са хора, които работят в здравната сфера, които са покрили изискванията за кандидатстване за IBCLC, преминали са независим изпит и притежават необходимите умения, знания и отношение, за да осигуряват качествена грижа и услуги за кърмене на майките и бебетата. Сертификацията е предназначена за здравни работници с опит в консултации по лактация, за завършили образователните програми за консултации по лактация и за помощници за кърмене, включително ЛЛЛ лидери.

Кандидатите, които успешно преминат изпита, печелят титлата, придружена с акредитиви, Сертифициран консултант по лактация към международния борд – International Board Certified Lactation Consultant (IBCLC). Акредитирането за IBCLC е сертификат за постигането на златния стандарт в сертификацията за консултанти по лактация така, както е определено от експертите в областта на лактацията.

По-просто казано, IBCLC е титла, която се получава след сериозен, международно признат и единен изпит; титлата е стандартът за всеки, който работи в полето на човешката лактация и който стандарт значи достатъчно високо качество на знанията и услугите, които се крият зад съкращението. На всеки 5 години всеки IBCLC трябва да се ре-сертифицира, за да продължи да използва титлата и да докаже, че все още я заслужава и защитава със знания и умения. Голяма част от IBCLC са с медицинско образование (лекари, акушерки, сестри), друга немалка част са ЛЛЛ лидери или подобни доброволци с подходящ стаж и образование, които често съвместяват двете неща заедно. Това са и двата най-често използвани пътя за кандидатстване за IBCLC.

И така, реших да опитам и да се явя на изпита за IBCLC. Разговаряхме и с момичетата в Ла Лече Лига БГ и решихме, че това е нещо, което си струва и ще е от полза за организацията на местно ниво. В последния възможен момент през април подадох документите, нужни за изпита и зачаках да видя дали ще ме одобрят. Няколко дена по-късно ми потвърдиха, че кандидатурата е приета и вече нямаше връщане назад. Мечка страх, мен не страх.

Това, че съм Ла Лече лидер от 5 години, значително улеснява нещата за мен – IBCLC е създадена от Ла Лече Лига преди 25 години с цел установяване на единен стандарт за качеството, което трябва да стои зад титлата „консултант по лактация“ (защото в момента консултант/съветник/експерт/инструктор по кърмене може да се нарече практически всеки, без да трябва да доказва каквото и да е – а знанията, които се крият зад титлите, могат да варират ужасно много и невинаги в полза на майките и бебетата). За ЛЛЛ лидерите винаги е имало ‘път’ към постигане на титлата IBCLC, а за петте години съм натрупала повече от достатъчно клинични часове, опит и знания; участието на конференции и допълнителните обучения също са ми от полза. Ясно е, че ще трябва да разгърна и дебелите книги, защото изпитът е сериозен и покрива много голям спектър, от етика през подкрепа за кърмене и обичайни проблеми до патология.

Датата наближава застрашително. Изпитът се провежда винаги в последния понеделник на юли и се ходи на място – все още няма възможност за дистанционно провеждане. Обсъдих с Б. и решихме, че ще ходим в Атина, която ни е най-удобната дестинация – защото изпитът трае един ден, бебето Ръкавичка е още малко и не може да мине толкова време без мен, а и аз без него, а като е с мен в чужд град, трябва някой да я гледа, докато съм на изпит, значи – тръгваме и тримата. Каката Госпожичка е поверена на баба си. Стягаме куфарите, мятаме се на колата и потегляме.

Изпитът е от 8:30 сутринта, с почивка за обяд и после до следобеда. По принцип като кърмеща майка имам право да ми носят бебето за хранене, но само за сметка на моето време за теста и извън мястото, където се провежда изпитът – нещо, което беше повод на големи дискусии и недоволства тази година. Все пак, разчитам на това, че Ръкавичка е на 10 месеца (по това време) и ще се справи и без мен. Оказва се, че не съм съвсем права – въпреки гушкането и кърменето до последно, преди да вляза, гушкане и приспиване в обедната почивка, по време на втората изпитна сесия баща й, вече на края на силите и изобретателността си, ми я донесе за кърмене, цялата обляна в сълзи; по разбираеми причини се опитах да отсъствам от изпита за възможно най-кратко време и бързах да вляза обратно в залата, за голямо нейно разочарование.

Докато се готвех за изпита, бях много уверена в знанията и възможностите си – все пак, това са неща от област, в която се лаская, че зная наистина много и с които се занимавам от години. С разгръщането на изпитните листи обаче увереността ми полека почва да намалява. Всички въпроси са multiple choice – с по няколко отговора. Проблемът е, че на немалка част от въпросите има по повече от един верен отговор и трябва да отбележа кой е по-по-най-верният от всички, което ме затруднява, защото от годините работа с майките съм научила, че често няма абсолютен и единствен верен отговор на привидно еднакви ситуации… Както го описа с една точна дума една от IBCLC-тата, която се явяваше на същия изпит за ресертификация, изпитът не е труден за знаещия, той е tricky.

Така или иначе, изпитът свършва и ще трябва да чакам 3 месеца, преди да науча дали съм го издържала.  Когато се върнах и споделих на останалите ЛЛЛ лидери и помощници за кърмене притесненията си, че изпитът не беше толкова прост, колкото мислех, че ще бъде, те вкупом казаха, ами, разбира се, че си издържала – докато не им зададох примерен въпрос по подобие на изпитните. Нищо особено, един въпрос с 4 отговора. Всичките верни, но единият – по-верен от другите😆 Тогава и те се съгласиха, че може би нещата не са толкова лесни, колкото изглеждат на пръв поглед.

29 октомври, датата, на която ще бъдат обявени резултатите, наближава и ми става някак нервно. Реших, че ако съм минала изпита, ще се похваля на всички (което и правя сега); ако обаче не съм го издържала, никой никога няма да разбере, че съм кандидатствала (това е тайна, която ако ти кажа, после трябва да те убия!). Запознах се с coach Линда Смит, една от най-известните лекторки и авторки за кърмене (суперизвестните в световен мащаб не са толкова много, може би 20-30 човека, от които Смит е в топ 10; почти всички са и IBCLC-та). Тя е и ЛЛЛ лидер от 34 години, освен че е IBCLC, и е писала въпросите за първия IBCLC изпит преди 25 години. Коуч Смит ми казва супер уверено, „За всичкото това време никога не сме имали ЛЛЛ лидер, който да не издържи изпита!“ Това е много показателно за качеството на обучението, което Ла Лече предлага на лидерите си, но все пак си представям как на 29 октомври й пиша и й казвам, „Е, Линда, ето ме, аз съм първият лидер, който да се провали!“…

На 28-ми пиша по друг повод до европейския офис на IBLCE и вечерта ми връщат отговор с между другото вметнато „След няколко часа ще обявим резултатите“. Край, абсурд е сега да си легна. Приспивам всички домашни подред и се залепям пред монитора. Рефрешвам сайта на всеки няколко минути и се чудя къде ли изнасят резултатите… Когато към 11 вечерта при поредното обновяване на страницата изведнъж се появява иконата , за малко да умра от сърцебиене. С треперещи ръце едва успявам да вкарам персоналния си код… за да видя насреща си: PASS! Ура, издържала съм! Няма да пиша на коуч Смит за първото изключение сред ЛЛЛ лидерите!

Радостта ми е голяма. Поради късния час се похвалвам само на все още будните си познати онлайн и се черпя с малък Бейлис. Заслужих си го.

Ваша Бу,
ЛЛЛЛ, IBCLC
(хе-хе, не се стърпях!)

15 responses to “Как станах и IBCLC!

  1. Поздравления!

  2. Честито, Бу! Ако беше казала предварително, че ще се явяваш, никогаш не бих се усъмнила дали ще се справиш! Пожелавам ти да влезеш и в списъка на 20-те най-световно известни😉

  3. Заслужени напълно първа и втора титла след името ти! Щеше да е странно, ако не ти беше първия IBCLC в България. Поздравления за пореден път. Гордеем се с теб!

  4. Да беше питала мен, да ти кажа, че нЕма начин да не си издържала!
    Гордея се с теб! Честито!

  5. Честито, а къде се запозна с Линда Смит…

  6. Pingback: IBCLC в България « Резервна фронтова линия

  7. @just me, коуч Смит беше тук за двудневен семинар в тесен кръг във Враца, организиран от НАПК, на който бяхме поканени и няколко човека от ЛЛЛ.
    Беше много интересно и полезно, а аз всеки път се удивявам как известните имена в областта на кърменето, независимо колко отдавна са IBCLC-та, колко книги, сайтове и проучвания имат зад гърба си, се оказва, че продължават да са активни ЛЛЛ лидери. Както Линда Смит каза, „once you go to La Leche League – there’s no way you’d go back!“

  8. Честито Бу!!!🙂

  9. Браво и честито! По кърма да ти върви и занапред!😉

  10. Честито, Бу! Дано титлата ти помогне да стигнеш до повече кърмачки, когато имат нужда от помощ🙂

  11. Браво, Бу! Честито и от мен! Прекрасно е наистина да има единен стандарт и в лактационното обучение и консултиране!

  12. Честито Бу! Много се развълнувах!

  13. Отдавна не съм влизала при теб,а то какви просълзяващи новини имало!Браво!Не се съмнявай в себе си!

  14. Абсолютно заслужено международно признание!
    Поздравления, Бу!

  15. Pingback: И в България вече има IBCLC, официално | Царството на Бу

Вашият коментар

